Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. W.Y. van der Plas
Wanneer:03 februari 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. G.M. (Gooitzen Michell) van Dam, prof. dr. M.H. (Martin) de Borst
Copromotors:prof. dr. S. (Schelto) Kruijff, dr. A.F. Engelsman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
End-stage renal disease related hyperparathyroidism: towards a
patient-tailored journey

Aanbeveling voor optimale behandeling van overactieve bijschildklieren bij nierpatiënten

Patiënten met nierfalen gaan meestal door verschillende stadia van ziekte. In elk van deze stadia krijgt de patiënt last van minder werkende nieren en vaak ook overactieve bijschildklieren, wat klachten als jeuk, spierzwakte, concentratieverlies en een depressief gevoel kan geven. Overactieve bijschildklieren, ook wel hyperparathyreoïdie genoemd, kun je behandelen met onder andere vitamine D, fosfaatbinders, calcimimetica en chirurgie. Er is echter niet duidelijk welke behandeling in elk van de verschillende stadia van ziekte het beste zijn, en daarom onderzocht Van der Plas in dit proefschrift de optimale behandeling voor hyperparathyreoïdie bij nierpatiënten.

Allereerst onderzocht Van der Plas wat voor gevolgen een overactieve bijschildklier kan hebben op dialyse- en niertransplantatiepatiënten. Daarna bekeek ze de slagingskans van een chirurgische ingreep om de overactieve bijschildklier te verwijderen, en in hoeverre dit de kwaliteit van leven en nierfunctie van de patiënt op termijn verbeterde. De bijschildklieroperatie blijkt gepaard te gaan met weinig complicaties en verbetert de kwaliteit van leven van nierpatiënten sterk, in tegenstelling tot medicamenteuze behandeling.

Tot slot analyseerde Van der Plas in hoeverre behandeling met calcimimetica uitkomst kunnen bieden. Op basis van de uitkomsten van haar onderzoeken ontwikkelde de promovendus een advies over de optimale behandeling. Patiënten die nog in afwachting zijn van een niertransplantatie kunnen bij hyperparathyreoïdie beter eerst medicatie zoals cinacalcet krijgen. Patiënten die al een succesvolle niertransplantatie hebben ondergaan kunnen aan de andere kant beter een bijschildklieroperatie ondergaan, als permanente oplossing in plaats van de tijdelijke en dure oplossing zoals levenslang medicatie.

Curriculum Vitae

Willemijn van der Plas (1994) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen Haar promotieonderzoek vond plaats bij het CRCG instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. In februari 2021 zal ze naast promoveren haar studie geneeskunde afronden en zal daarna aan de slag gaan als ANIOS chirurgie bij het Flevoziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “End-stage renal disease related hyperparathyroidism: towards a patient-tailored journey.”