Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Microbiome-targeted interventions during gastrointestinal mucositis

Op het microbioom gerichte interventies tijdens gastro-intestinale mucositis

Gastro-intestinale mucositis (GI-M) blijft een belangrijke complicatie van de behandeling van kanker die de kwaliteit van leven van de patiënt en de therapietrouw ernstig beïnvloedt. Patiënten ervaren vaak symptomen zoals misselijkheid, braken, buikpijn en diarree. Uiteindelijk leiden deze symptomen tot een verlaging van de chemotherapeutische dosering of zelfs tot het staken van de behandeling. Hoewel veel studies hebben aangegeven dat het darmmicrobioom (alle microben in de darm tezamen) betrokken is bij de pathobiologie van GI-M, is er relatief weinig onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van microbiële interventies.

Da Silva Ferreira richtte zich in haar proefschrift op het beschrijven van belangrijke mechanismen die betrokken zijn bij gastheer-microob interacties, door middel van diepgaande longitudinale analyses in preklinische en klinische monsters en op het onderzoeken van de werkzaamheid van verschillende microbiële interventies. De resultaten tonen aan dat, terwijl vitamine C veelbelovend is om GI-M symptomen te verminderen, de bacterie Blautia luti en fecale microbiota-transplantatie (FMT) het darmmicrobioom kunnen ondersteunen in de beschermende werking hiervan. Bovendien werd B. luti ook geïdentificeerd als risicovoorspeller bij kankerpatiënten die chemotherapie ondergingen, wat suggereert dat de samenstelling van het microbioom vóór de therapie een voorspeller is voor toxiciteitsuitkomsten. Bovendien laat het werk van dit proefschrift de uitdagingen zien, die er zijn bij het beoordelen van de absorptie van anti-infectieuze middelen (bijvoorbeeld Ciprofloxacine en fluconazol) tijdens GI-M. Hieruit blijkt de noodzaak om in de toekomst studies te doen over de blootstelling van verschillende anti-infectieuze middelen die routinematig worden gebruikt tijdens chemotherapieregimes.

Concluderend laten de resultaten zien dat microbiële modulatie als zorgondersteuning bij kankerbehandeling als een veelbelovende aanpak aangemerkt kan worden om GI-M bij kankerpatiënten te verminderen. Bovendien draagt dit onderzoek ook bij aan de ontwikkeling van nieuwe richtlijnen voor de profylactische behandeling met anti-infectieuze middelen, waardoor de ondersteunende zorg bij kankerpatiënten verder wordt geoptimaliseerd.

CV Ana da Silva Ferreira

Ana da Silva Ferreira (1992) studeerde aan het onderzoeksinstituut Groningen University Institute for Drug Exploration (GUIDE) van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats binnen het onderzoeksprogramma Microbes in Health and Disease van de Faculteit Medische Wetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Microbiome-targeted interventions during gastrointestinal mucositis.