Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:J.T.W. (Hanneke) Wardenaar-Wigman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Stable states and tipping points: a complex dynamic systems
perspective on youth mental health

Stabiele toestanden en kantelpunten: een complex dynamisch systeemperspectief op de geestelijke gezondheid van jongeren

Een cruciale vraag in de psychiatrie is of een specifiek persoon, op een specifiek moment, kwetsbaar is voor psychische problemen. Als we die vraag kunnen beantwoorden, wordt het veel gemakkelijker om tijdig in te grijpen, en zo het ontstaan of verergeren van psychische problemen te voorkomen. Schreuder onderzocht daarom in haar proefschrift of het mogelijk is om de ontwikkeling van psychische klachten bij jongvolwassenen te voorspellen middels gepersonaliseerde waarschuwingssignalen. Daartoe zijn unieke data verzameld: 134 jongvolwassenen uit het klinische cohort van TRAILS (TRacking Adolescents’ Daily Lives Survey) hebben gedurende zes maanden lang dagelijks hun stemming bijgehouden (183 metingen per persoon). Op basis van deze data is gekeken hoe psychische problemen over de tijd binnen personen veranderen, en of plotse toenames in klachten voorafgegaan worden door waarschuwingssignalen. Die signalen kunnen wijzen op een toenemende kwetsbaarheid, ofwel instabiliteit, en zijn kenmerkend voor zogenoemde “complexe dynamische systemen”.

Er werd gevonden dat het verzamelen van langdurige, dagelijkse metingen goed mogelijk is. Daarnaast werd gevonden dat toenames in psychische klachten zelden voorafgegaan worden door toenemende instabiliteit. Dat betekent dat veranderingen in psychische kwetsbaarheid op dit moment nog niet op een gepersonaliseerde manier gemonitord kunnen worden. Om deze bevinding beter te kunnen duiden is het belangrijk om te weten in hoeverre mentale gezondheid zich gedraagt als complex dynamisch systeem – en als zodanig gemeten kan worden. Tevens is het belangrijk om alternatieve methoden voor gepersonaliseerde voorspelling te onderzoeken. Uiteindelijk zou dit kunnen bijdragen aan het tijdig detecteren van jongvolwassenen die baat zouden kunnen hebben bij preventieve interventies.

CV Marieke Schreuder

Marieke Schreuder (1992) studeerde Neurowetenschappen en Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Interdisciplinary Centre Psychopathology and Emotion regulation (ICPE), een onderzoeksprogramma binnen de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna zal zij werkzaam zijn als postdoctoraal onderzoeker bij de Katholieke Universiteit Leuven. De titel van haar proefschrift luidt: Stable states and tipping points: a complex dynamic systems perspective on youth mental health.