Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Moving with thought

Effect van fysieke fitheid op cognitie, schoolprestaties en psychosociale gezondheid van adolescenten

Het is bekend dat fysieke fitheid leidt tot een beter cognitief functioneren, maar toch haalt 80 procent van de jongeren de beweegrichtlijn niet. Daarom onderzocht Haverkamp in dit proefschrift in hoeverre er een verband is tussen fysieke fitheid en cognitief functioneren, schoolprestaties en psychosociale gezondheid in adolescenten, en ontwikkelde en testte ze een interventie om ze meer te laten bewegen.

De data die Haverkamp voor haar onderzoek gebruikte kwam uit de literatuur en een studie onder 453 adolescenten. Hieruit bleek onder andere dat vaardigheidsgerelateerde componenten van fitheid zoals coördinatie en behendigheid samenhangen met specifieke cognitieve functies, en dat een betere fitheid ook de psychosociale gezondheid bevordert. Daarnaast vond Haverkamp in haar literatuurstudie dat zowel kortdurende als langdurige beweeginterventies positieve effecten kunnen hebben op de cognitieve functies en schoolprestaties bij jongeren.

Tijdens het testen van de bewegingsinterventie onder jongeren zag de promovendus vooral een afname van depressiesymptomen. Andere uitkomstmaten waren niet significant verbetert, maar Haverkamp zag wel enkele dosis-respons relaties: als de deelnemers meer tijd besteedde aan matig tot intensief bewegen hing dit samen met een betere psychosociale gezondheid, en cognitief uitdagendere oefeningen hingen samen met betere schoolprestaties.

Curriculum Vitae Barbara Haverkamp

De titel van het proefschrift luidt: “Moving with thought - Physical activity and cognitive functions, academic achievement and psychosocial health in adolescents.” Barbara Haverkamp (1993) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als Docent mondzorgkunde bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen en per 1 maart start ze als onderzoeker bij het lectoraat School Sport en Bewegen bij het Windesheim in Zwolle.