Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

The assessment and management of social impacts in urban transport infrastructure projects

Exploring relationships between urban governance, project management and impact assessment practices in different geographical contexts
Promotie:Mw. L.K. (Lara) Mottee
Wanneer:08 december 2020
Aanvang:09:00
Promotors:F.M.D. (Frank) Vanclay, Prof, prof. dr. E.J.M.M. (Jos) Arts, prof. dr. R. Howitt
Copromotor:dr. F. Miller
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
The assessment and management of social impacts in urban transport
infrastructure projects

Besluitvormers onderschatten sociale effecten van stedelijke transportprojecten zoals Noord-Zuidlijn

Grote nadruk op financiële en bouwkundige aspecten tijdens de planning van stedelijke- en transportontwikkeling veroorzaakt het risico dat besluitvormers de sociale effecten van deze projecten onderschatten. Dat concludeert Lara Mottee na analyse van de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en twee enorme spoorprojecten in Sydney.

Het spanningsveld tussen de prioriteiten van overheden op de verschillende ruimtelijke schaalniveaus beperkt de mogelijkheden voor een goede Social Impact Assessment (SIA), follow-up en management van de effecten. Mottee stelt dat adaptief management en bestuur essentieel zijn voor een adequate reactie op maatschappelijke veranderingen op lange termijn. Zijn concludeert dat de praktijk moet worden ondersteund door effectief te integreren met projectmanagement, stedelijk bestuur en planning om zo de maatschappelijke resultaten van grootschalige transportinfrastructuur projecten te verbeteren.

Steden en hun transportnetwerken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden – en met de bevolkingsgroepen die er wonen en reizen. Het is van fundamenteel belang voor de planning en het bestuur van steden om de burgers te betrekken bij de besluitvorming en hun inzicht te geven in de wijze waarop transportplanning van invloed is op het sociale gehalte van onze steden. Planningsbeslissingen kunnen het leven van mensen positief beïnvloeden als ze productief, eerlijk en rechtvaardig zijn en resulteren in plannen die aangepast kunnen worden aan veranderingen in de stedelijke context. SIA is hierbij een waardevol instrument gebleken dat echter te weinig wordt ingezet bij de ontwikkeling van transportprojecten die de leefbaarheid van de steden vergroten en in stand houden. Door gebruik te maken van SIA’s om de effecten gedurende het hele project te managen, kan transportplanning betere sociale resultaten opleveren voor de huidige en toekomstige generaties.

Degenen die een SIA uitvoeren, staan echter voor de uitdaging een evenwicht te vinden tussen strategische beleidsdoelstellingen en specifieke projectdoelstellingen. Uit het pilotonderzoek van Mottee bleek dat de uitvoerenden in de praktijk maar beperkt invloed hebben op de sociale gevolgen op de lange termijn, omdat hun betrokkenheid wordt ingeperkt door politieke besluitvorming en de goedkeuringsprocedures voor ruimtelijke projecten. Mottee onderzocht in Amsterdam en Sydney welke beperkingen en invloeden de beoordeling en het managen van sociale effecten met zich meebrengen