Over ons Actueel Evenementen Promoties

Speaking of what matters most

the spirituality and the spiritual needs of Dutch children with a chronic condition
Promotie:Mw. A. (Aliza) Damsma-Bakker
Wanneer:10 januari 2022
Aanvang:12:45
Promotor:P.F. (Petrie) Roodbol
Copromotor:dr. R. van Leeuwen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Speaking of what matters most

De spiritualiteit en de spirituele behoeften van Nederlandse kinderen met een chronische aandoening

Er is groeiend bewijs dat integrale spirituele zorg van verpleegkundige professionals van belang is voor patiënten om te kunnen omgaan met ziekte, lijden en handicaps. Aandacht voor spiritualiteit werkt preventief, bevordert individuele gezondheid en stimuleert de ervaren kwaliteit van leven. In haar proefschrift heeft Damsma-Bakker de spiritualiteit, de spirituele ervaringen, taal en behoeften van kinderen met een chronische aandoening verkend en beschreven.Ze richtte zich op kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Dit is de leeftijd waarin de ontwikkelde cognitieve vermogens reflectie mogelijk maken, maar waar de puberteit met zijn eigen complexiteit nog geen intrede heeft gedaan. Juist voor deze doelgroep is dit soort onderzoek internationaal nog weinig en in Nederland nog bijna niet gedaan, met name niet in de seculiere Nederlandse (zorg)context. De resultaten van deze promotiestudie zijn enerzijds een verkenning van de spiritualiteit van Nederlandse kinderen, alsook van de manier waarop we met kinderen praten over spiritualiteit en op welke wijze we dit vanuit ethisch oogpunt verder kunnen onderzoeken. Samen vormen deze twee aspecten de benodigde kennisbasis om vanuit theoretische basis de spirituele zorg voor kinderen in de praktijk te kunnen bevorderen.

CV Aliza Damsma-BakkerAliza

Damsma-Bakker (1983) studeerde Verplegingswetenschap aan de Universiteit Utrecht en Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Na werkzaam te zijn geweest als wijkverpleegkundige, werd zij werkzaam als docent verpleegkunde en later ook als onderwijskundig adviseur bij de opleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Viaa. Vanuit haar ervaring in de praktijk en haar huidige werkzaamheden als onderzoeker van het lectoraat Zorg en Zingeving van dezelfde hogeschool is haar promotieonderzoek voortgekomen. De titel van haar proefschrift luidt: Speaking of what matters most. The spirituality and the spiritual needs of Dutch children with a chronic condition.