Over ons Actueel Evenementen Promoties

Using spontaneous otoacoustic emissions to probe frequency selectivity

Promotie:Mw. S. (Sina) Engler
Wanneer:08 maart 2023
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. P. (Pim) van Dijk, prof. dr. N.M. (Nomdo) Jansonius
Copromotor:dr. ir. E. (Emile) de Kleine
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Using spontaneous otoacoustic emissions to probe frequency
selectivity

Spontane otoakoestische emissies onderzocht

Wij horen geluid doordat luchtdrukgolven het oor bereiken en daar verschillende onderdelen in trilling brengen, waaronder het trommelvlies, de gehoorbeentjes en slakkenhuis. Deze signalen zetten onze hersenen dan om in het bijbehorende geluid. Het is echter ook mogelijk dat de haarcellen in het slakkenhuis uit zichzelf gaan trillen, en zo een zogenoemde spontane otoakoestische emissies (SOAE’s) vormen: een toon die wel trillingen geeft, maar die je zelf niet hoort. Veel gewervelde dieren hebben wel eens een SOAE, en in dit proefschrift onderzocht Engler of het mogelijk is om dit fenomeen te gebruiken om de zogenoemde frequentieselectiviteit van dieren en mensen te achterhalen.

Frequentieselectiviteit is het vermogen om individuele tonen van elkaar te onderscheiden. Om dot te meten onderdrukte Engler de SOAE door de proefpersoon een andere frequentie te laten horen die de trillingen van de SOAE als het ware uitdooft. Daarna testte ze of de frequentie van de SOAE-onderdrukking overeenkwam met de neurale frequentieselectiviteit. Bij kerkuilen bleken de twee frequenties niet overeen te komen, dus vermoed Engler dat de twee methodes wellicht niet direct vergelijkbaar zijn.

Daarnaast onderzocht Engler of de akoestische training die leidt tot het verbeteren van auditieve waarneming ook op het niveau van het slakkenhuis kan worden gemeten. Dit bleek niet het geval, er werd geen verhoogde frequentieselectiviteit gemeten. Ook bleken deelnemers met SOAE’s geen andere frequentieselectiviteit dan deelnemers zonder SOAE’s. Engler waarschuwt hierbij wel dat er rekening moet worden gehouden met de complexe interacties van SOAE’s met elkaar en met externe tonen.

Curriculum Vitae Sina Engler

De titel van het proefschrift luidt: “Using spontaneous otoacoustic emissions to probe frequency selectivity.” Sina Engler (1989) studeerde Biologie aan de Carl von Ossietzky University Oldenburg in Duitsland. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Keel-, Neus- en Oorheelkunde van het Brain and Cognition Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als Appraiser bij de Engineering Office.