Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Design for transfer

‘Vergeten’ onderwijskundig perspectief blijkt sleutel tot betere digitale serious games

Sinds de jaren zeventig worden digitale serious games ontwikkeld voor het onderwijs. Deze videogames zijn bedoeld om van en mee te leren. Zeker in de medische wereld, maar ook daarbuiten, proberen ontwerpers van dergelijke games vaak de wereld zo getrouw mogelijk na te bootsen: een simulatie van de werkelijkheid. In de praktijk bieden deze games echter lang niet altijd de game ervaring die commerciële spellen bieden, daarom onderzoekt Kuipers in dit proefschrift een nieuwe manier om serious games te ontwerpen, zonder de essenties van een goede game te verliezen. Ondersteund door een onderwijskundige theorie over figurele transfer pleit Kuipers voor een andere aanpak: de leerdoelen verpakken in een nieuwe metaforische context.

Een serious game zou volgens Kuipers gezien moeten worden als een drager van een betekenisvolle, zorgvuldig ontworpen metafoor, die de speler ontdekt tijdens het spelen. Dit opent de deuren voor nieuwe soorten spellen die tot nu toe nauwelijks voorkomen in het arsenaal serious games voor Health, maar het vraagt ook om onderwijskundige innovatie zodat de games echt gebruikt gaan worden in curricula. Kuipers ontwikkelde een viertal succesvolle prototypes gebaseerd op de ‘design for transfer’ aanpak, waar in alle gevallen bleek dat zowel de spelervaring als beoogde leeropbrengsten aanwezig waren.

Curriculum Vitae

Derek Kuipers (1975) studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als onderzoeker bij het lectoraat Serious Gaming en als docent aan de NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden. De titel van zijn proefschrift luidt: “Design for Transfer – Figural Transfer through metaphorical recontextualization in Games for Health”.