Over ons Actueel Evenementen Promoties

Modular chemical probes

Enabled by hydrazone and iminoboronate chemistry
Promotie:Dhr. A.J. (Niek) van der Zouwen
Wanneer:10 januari 2022
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.D. (Martin) Witte, prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Modular chemical probes

Een bouwdoos voor moleculaire probes

Chemische probes zijn gereedschappen om eiwitten te bestuderen in de context van een complexe biologische omgeving. Ze zijn zeer interessant voor zowel fundamenteel als toegepast onderzoek. Alhoewel er in het laatste decennium enorme stappen vooruit zijn gezet, zijn de methodes om deze probes te maken toch vaak langdurig of vereisen ze ingewikkelde chemische synthese, wat de toegang tot deze gereedschappen beperkt.

Tijdens zijn promotieonderzoek ontwikkelde Niek van der Zouwen nieuwe methodes om chemische probes te maken met behulp van modulaire bouwblokken. De kracht van deze nieuwe methode ligt in het gebruik van robuuste chemische reacties die in een biologische context uitgevoerd kunnen worden en die de gebruiker in staat stellen om op simpele wijze de chemische probes voor het onderzoeken van voor de gebruiker interessante eiwitten te maken en toe te passen.

Niek van der Zouwen verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Chemical Biology 2 van het Stratingh Instituut met financiering via NWO. Hij werkt nu als postdoc aan het Francis Crick Institute in Londen (VK).