Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. K.N. (Klaas Nico) Faber, prof. dr. A.J. (Han) Moshage
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Novel molecular targets in hepatic stellate cells for the treatment
of liver fibrosis

Nieuwe moleculaire doelwitten in stellaatcellen in de lever voor de behandeling van leverfibrose

Leverfibrose is het gevolg van chronische leveraandoeningen die leiden tot celdood en littekenvorming als gevolg van de afzetting van extracellulaire matrix (ECM) eiwitten, zoals collagenen. Hepatische stellaatcellen (HSC) zijn fibroblast-achtige cellen die bij leverschade worden geactiveerd en ECM produceren. HSC-activering, van “rustende” HSC (qHSC) tot geactiveerde HSC (aHSC), wordt gecontroleerd door het pro-fibrotische cytokine transforming growth factor-bèta (TGFβ) en reguleert de productie van alfa-smooth muscle (αSMA) en collageen-I, twee merkers van aHSC. De aHSC dragen bij aan de progressie van leverfibrose, dus nieuwe geneesmiddelen die de activering van HSC voorkomen of omkeren zijn een belangrijke stap in het ontwikkelen van effectieve behandelingen voor leverfibrose. In haar proefschrift onderzocht Smith Cortínez de bijdrage van het mitochondriale metabolisme aan HSC-activering en vervolgens richtte ze zich  op metabole routes die betrokken zijn bij HSC-activering.

Overmatige ECM-afzetting is het proces dat uiteindelijk de littekens in de lever veroorzaken die uiteindelijk tot levensbedreigende cirrose kunnen leiden. Daarom analyseerde Smith Cortínez de moleculaire mechanismen die collageen-I uitscheiding en afzetting in de lever aansturen, gericht op centrale eiwitten in deze route om nieuwe mogelijkheden te vinden om leverfibrose te behandelen.

De resultaten beschreven in dit poefschrift laten zien dat experimentele medicijnen die mitochondrieel metabolisme- en/of collageensecretie remmen, waarvan een aantal al in klinische studies worden getest voor de behandeling van andere ziekten, ook veelbelovend zijn voor de behandeling van leverfibrose.

CV Natalia Smith Cortínez

Natalia Francisca Smith Cortínez (1990) studeerde Biochemie aan de Universiteit van Chili in Santiago, Chili. Kort daarna ontving ze een beurs van het Abel Tasman Talent Programme voor jong (bio)medisch onderzoekstalent van het Universitair Medisch Centrum Groningen en van de Rijksuniversiteit Groningen. Van de Chileense regering ontving ze een Becas Chile-beurs om haar wetenschappelijke opleiding in het buitenland voort te zetten en ze begon vervolgens haar promotieonderzoek in de groep van Dr. Klaas Nico Faber. Ze zoekt nu een postdoc-positie in Nederland om haar droom om zelfstandig onderzoeker te worden voort te zetten. De titel van haar proefschrift luidt: Novel molecular targets in hepatic stellate cells for the treatment of liver fibrosis.