Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. M. (Marines) Du Teil Espina
Wanneer:17 januari 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.M. (Jan Maarten) van Dijl, prof. dr. F.M. (Fulvio) Reggiori
Copromotor:dr. J. (Hannie) Westra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tricking the gatekeepers: subversion of host immune responses by
Porphyromonas gingivalis

Ondermijning van de immuunresponsen van de gastheer door Porphyromonas gingivalis

Parodontitis is een chronische ontsteking van het tandvlees die uiteindelijk leidt tot tandverlies. Een belangrijk kenmerk van deze wijdverspreide mondziekte is de microbiële dysbiose die op gang gebracht wordt door de ziekteverwekker Porphyromonas (P.) gingivalis. Eerder onderzoek liet zien dat parodontitis en P. gingivalis geassocieerd zijn met verschillende andere ziekten, waaronder reumatoïde artritis en de ziekte van Alzheimer. P. gingivalis draagt bij aan het ontstaan van parodontitis door de aanmaak van verschillende virulentiefactoren, met name (i) het 'P. gingivalis peptidyl-arginine deiminase' (PPAD), een enzym dat positieve ladingen verwijdert van bacteriële en humane eiwitten en (ii) agressieve proteolytische enzymen, gingipaines genaamd, die een breed scala aan gastheereiwitten afbreken. Du Teil Espina had als doel van haar promotieonderzoek om te bepalen hoe P. gingivalis deze virulentiefactoren inzet tegen cellen van de mens en hoe ze bijdragen aan de ontwikkeling van ziekte. De resultaten laten zien dat de bacterie zijn virulentiefactoren zowel in een water-oplosbare toestand als in associatie met gesecreteerde buitenmembraanblaasjes (OMVs) naar cellen van de mens dirigeert. Verder werd aangetoond dat de OMVs belangrijke immuuncellen, de zogenaamde neutrofielen, coaten en hun bacterie-dodende werking tenietdoen. Dit is belangrijk omdat neutrofielen de eerste frontlinie vormen tegen P. gingivalis in het tandvlees van patiënten met parodontitis. Tevens bleek dat PPAD de werking van neutrofielen letterlijk 'neutraliseert' en dat de gingipaines antibacteriële neutrofiel-eiwitten afbreken. Tezamen laten de resultaten van dit promotieonderzoek zien dat PPAD, gingipaines en OMVs mogelijke aangrijpingspunten zijn voor preventieve en therapeutische interventies tegen P. gingivalis, parodontitis en wellicht ook andere geassocieerde ziekten.

CV Marines Du Teil Espina

Marines Du Teil Espina (1990) verkreeg haar bachelordiploma in de Biochemie en Microbiologie aan de University of the Valley in Guatemala en haar masterdiploma in Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij is nu werkzaam als onderzoeker bij Charles River Laboratories in Leiden. De titel van haar proefschrift luidt: Tricking the gatekeepers: subversion of host immune responses by Porphyromonas gingivalis.