Over ons Actueel Evenementen Promoties

The kaleidoscope of microglia phenotypes

microglia transcriptional phenotypes from development to disease
Promotie:Mw. L. (Laura) Kracht
Wanneer:10 januari 2022
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. B.J.L. (Bart) Eggen
Copromotor:dr. S.M. (Susanne) Kooistra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The kaleidoscope of microglia phenotypes

Microglia-transcriptionele fenotypes van ontwikkeling tot ziekte

Microglia zijn langlevende immuuncellen, macrofagen, van het centraal zenuwstelsel (CZS). Hun belangrijkste functie is de hersenen schoon te houden en de homeostase (balans) van het CZS-milieu in stand te houden. De laatste decennia heeft de technologie waarmee genexpressieprofielen (transcriptoom) en epigenetische profielen (epigenoom) gemeten kunnen worden, zich razendsnel ontwikkeld. Het is nu mogelijk om het transcriptoom van individuele cellen te identificeren. In haar proefschrift heeft Kracht het transcriptoom en epigenoom van microglia onderzocht tijdens de humane ontwikkeling, bij de ziekte van Alzheimer, en in een experimenteel model voor het effect van stress tijdens de vroege postnatale ontwikkeling. Bovendien werd onderzocht hoe epigenetische mechanismen de transcriptie van microglia beïnvloeden die aan inflammatie werden blootgesteld.Kracht toont aan dat microglia aan het eind van het eerste trimester van de zwangerschap (gedeeltelijk) zijn uitgerijpt en dat ze dan ook vermoedelijk al soortgelijke functies kunnen uitoefenen als microglia in de hersenen van volwassen mensen. Ook heeft ze geobserveerd dat vroege stress langetermijneffecten heeft op de ontwikkeling en immuunrespons van microglia. Verder wordt geen verschil tussen genexpressieprofielen van Alzheimer dementie (AD) en controle microglia geconstateerd. Mogelijkerwijs werd dit veroorzaakt door verschillende technische en experimentele factoren, en niet door de onderliggende biologie van AD. Verder werden in twee experimentele modellen met een verlaagde of verhoogde immuunrespons van microglia de genexpressie, epigenetische patronen en de transcriptiefactornetwerken geïdentificeerd die tot deze verschillende microglia fenotypes leiden. Samenvattend beschrijft dit proefschrift de heterogeniteit en specificatie van microglia tijdens hersenontwikkeling en bij CZS-ziekten.

CV Laura Kracht

Laura Kracht (1990) studeerde Behavioral and Cognitive Neurosciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Biomedical Sciences of Cells and Systems van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna zal zij werkzaam zijn als postdoc bij de afdeling Precise Genetic Medicines van Stanford University, Verenigde Staten. De titel van haar proefschrift luidt: The kaleidoscope of microglia phenotypes. Microglia transcriptional phenotypes from development to disease.