Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. L. (Liubov) Yakovlieva
Wanneer:06 juli 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.T.C. (Marthe) Walvoort, prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Exploring and exploiting bacterial protein glycosylation systems

Bacteriën aanvallen via suikers

Suikers zijn fascinerende en zeer diverse moleculen die een groot aantal rollen vervullen in alle levende cellen. Belangrijk is dat bacteriën vaak suikers gebruiken bij hun infectiestrategieën. Ze zitten bijvoorbeeld op het oppervlak van bacteriële cellen als onderdeel van de grotere structuren die verantwoordelijk zijn voor beweging, bescherming, adhesie, camouflage en interacties met het immuunsysteem van de gastheer. Bovendien bedekken suikers ook de biomoleculen in de cel, beïnvloeden ze hun eigenschappen en functies en houden ze de bacteriële cel draaiend.

Interessant is dat bacteriële suikers vaak duidelijk verschillen van die van mensen, wat betekent dat we mogelijk infectieuze bacteriën kunnen aanvallen via deze suikers zonder onze eigen cellen te beschadigen. Tijdens haar promotieonderzoek heeft Liubov Yakovlieva de productiesystemen van belangrijke suikerstructuren van infectieuze bacteriën onderzocht en hun mechanisme in detail bestudeerd. In één project is bijvoorbeeld uitgelegd hoe adhesiemoleculen aan het oppervlak bedekt worden met meerdere suikers en hoe dit proces kan worden gemanipuleerd. In een ander project is ontdekt waarom alleen specifieke eiwitten zijn bedekt met een zeldzame bacteriesuiker.

Met deze bevindingen is ons begrip van bacteriële suikersystemen en hun rol bij infectie uitgebreid. Bovendien wist Yakovlieva door het blootleggen van delen van het mechanisme nuttige kennis op te doen voor het ontwikkelen van moleculen die deze processen efficiënt en selectief kunnen blokkeren.

Liubov Yakovlieva verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Chemical Biology 2 van het Stratingh Instituut met financiering via NWO. Zij werkt nu als postdoc aan het Massachusetts Institute of Technology (VS)