Over ons Actueel Evenementen Promoties

Endothelial plasticity in fibrosis and epigenetics as a therapeutic target

Promotie:Mw. M.S. (Melanie) Hulshoff
Wanneer:07 december 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.C. (Martin / Marco) Harmsen, prof. dr. E.M. Zeisberg
Copromotor:dr. G. (Guido) Krenning
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Endothelial plasticity in fibrosis and epigenetics as a therapeutic
target

Endotheliale plasticiteit bij fibrose en epigenetica als een therapeutisch doelwit

Endotheelcellen zijn de cellen aan de binnenkant van bloedvaten, die in direct contact staan met het bloed. Deze cellen zijn belangrijk omdat ze een barrière vormen tussen het bloed en de ernaast liggende weefsels. Echter, door verschillende stimuli kunnen deze endotheelcellen beschadigd raken waardoor ze veranderen in meer uitgerekte (mesenchymale) cellen en verschillende stoffen beginnen uit te scheiden. Dit leidt tot een verlies van functie en dit draagt bij aan verschillende ziektes zoals hart- en nierziekten.

De verandering van endotheelcellen naar meer uitgerekte (mesenchymale) cellen komt tot stand doordat bepaalde genen ´aan´ worden gezet terwijl andere ‘uit’ worden gezet. Deze aan- en uitschakeling van genen wordt gereguleerd door een groep eiwitten en wordt epigenetica genoemd. Hulshoff had als doel van haar proefschrift om nieuwe (epi)genetische mechanismen te ontdekken die de plasticiteit van het endotheel beïnvloeden als onderliggende oorzaak van fibrose. Er wordt een overzicht gegeven van alle eiwitten die hier een rol in spelen en er worden nieuwe eiwitten ontdekt die hier een mogelijke rol in spelen.

Tot slot worden er in dit proefschrift therapieën ontwikkeld om deze eiwitten (epigenetica) te veranderen, wat leidt tot de vermindering van hart- en nierziekten in muizen. De kennis die in dit proefschrift is opgedaan kan hopelijk in de toekomst ook worden toegepast op mensen.

CV Melanie Hulshoff Melanie Hulshoff (1992) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarnaast nam ze deel aan het Honours College aan de RUG; een extra programma voor getalenteerde studenten. Daarna studeerde ze Medical and Pharmaceutical Drug Innovation aan dezelfde universiteit. Ze heeft beide studies cum laude afgerond. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Prof. Elisabeth M. Zeisberg aan de Georg-August-Universität Göttingen in Duitsland en bij Dr. Guido Krenning en Prof. Martin C. (Marco) Harmsen aan de RUG. De titel van haar proefschrift luidt: Endothelial plasticity in fibrosis and epigenetics as a therapeutic target.