Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Letteren
Bringing home animals: final-stage Jomon and Okhotsk culture food
technologies

De veranderende voedselverwerking in het laat-Holocene Noord-Hokkaido

Ari Junno heeft voor zijn onderzoek organische resten die zijn achtergebleven in oud aardewerk gebruikt om de diversiteit en verandering in de voedselverwerking van laat-Holocene jager-verzamelaarsgemeenschappen in het kustgebied van Noord-Hokkaido (1750 v.Chr.-1250 n.Chr.) te reconstrueren. De late Holoceen-periode in deze Japanse regio was zeer dynamisch en werd gekenmerkt door migraties en culturele overgangen. Het onderzoek naar deze processen is over het algemeen gebaseerd op typologische variatie in aardewerk, dat veelvuldig is teruggevonden uit deze periode. De Okhotsk-culturen (400-1100 n.Chr.) vormen de focus van Junno’s proefschrift. Hun complexe aanbidding van dieren, hun gevarieerde stijl van levensonderhoud en de veelzijdige huishoudelijke activiteiten bieden een rijke context om veranderende voedselgewoonten verder te onderzoeken. Het primaire doel is om patronen van continuïteit en verandering nader te begrijpen, zowel op de lange termijn als op een grote schaal. Dit vereiste een verbetering van de chronologie van de regio, die grotendeels berustte op aardewerktypologieën in plaats van koolstofdateringen. De grote vraag daarbij was of de nauwe samenhang tussen het gebruik van aardewerk en de verwerking van aquatische hulpbronnen in het vroege holoceen ook in deze laat-holocene culturen bleef voortbestaan. Junno’s conclusie is dat dit oude patroon verdween en dat er een grotere verscheidenheid aan aardewerk opkwam. Deze belangrijke verschuivingen in de keuken kunnen dankzij nieuwe onderzoeksmethoden beter gedateerd worden. Ten slotte suggereert de analyse binnen één huishouden dat er een differentiatie ontstond in gebruik van aardewerk bij  het verwerken van verschillende voedselbronnen.