Over ons Actueel Evenementen Promoties

Synthetic biology tools for transcriptional activation and regulation of biosynthetic gene clusters in filamentous fungi

Promotie:Dhr. L. (Laszlo) Mozsik
Wanneer:04 oktober 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen, prof. dr. R.A.L. (Roel) Bovenberg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Synthetic biology tools for transcriptional activation and
regulation of biosynthetic gene clusters in filamentous fungi

Nieuwe gereedschap voor onderzoek naar nuttige stoffen in schimmels

Het toenemende aantal schimmelgenomen waarvan de sequentie is bepaald laat een groot aantal biosynthetische genclusters (BGC’s) zien van natuurlijke producten met onbekende structuren en activiteiten. De meeste zogeheten secondaire metaboliet BGC’s in schimmels zijn echter niet actief onder de groeiomstandigheden in het laboratorium. Bovendien is het signaal of de stimulus dat de transcriptie factor van deze clusters activeert vaak onbekend, waardoor deze BGC’s vaak als ‘’cryptisch’’ worden beschouwd.

Gezien de enorme diversiteit van het schimmelrijk en het gegeven dat BGC’s wijd verspreid zijn over soorten, is het  duidelijk dat de tot nu toe gekarakteriseerde secundaire metabolieten, die vaak nuttige toepassingen kunnen hebben, slechts het topje van de ijsberg zijn. Met de komst van synthetische biologie zijn nieuwe toepassingen en hulpmiddelen ontwikkeld voor schimmels, gericht op de transcriptionele activering van cryptische BGC’s. Het doel van het promotieonderzoek van Laszlo Mozsik was het ontwikkelen van nieuwe synthetische biologie-instrumenten voor filamenteuze schimmels, met als doel transcriptionele activering van stille en "cryptische" BGC's, en om de gecontroleerde productie mogelijk te maken van door BGC’s gecodeerde secundaire metabolieten in de filamenteuze schimmels.

Het promotieonderzoek van Laszlo Mozsik vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via het Europese Marie SkÅ‚odowska-Curie ALERT COFUND programma. Hij werkt nu als postdoc aan de Universiteit Leiden.