Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adaptability of gait and balance across the adult lifespan

Leeftijd beïnvloedt deel van aanpassingsvermogen tijdens lopen

Lopen op twee benen vergt redelijk wat balans, omdat je tijdens het lopen regelmatig op één been staat. Gelukkig hebben de meeste mensen het vermogen om het lopen continu aan te passen en te zorgen dat ze hun evenwicht niet verliezen. Als we ouder worden, wordt het echter steeds lastiger om het lopen aan te passen, en daarom hebben ouderen een hoger risico op vallen. In dit proefschrift onderzocht Vervoort de effecten van leeftijd op het aanpassingsvermogen van lopen en balans.

Voor het onderzoek maakte Vervoort gebruik van een split-belt loopband. Deze loopband heeft twee parallelle banden, één voor elke voet, waarvan de onderzoekers de snelheden onafhankelijk aan kunnen passen. In dit geval versnelde Vervoort een van de loopbanden terwijl de proefpersonen erop liepen. Zo vond ze dat ouderen een andere aanpassingsstrategie gebruiken dan jongeren, en dat hun dynamische balans werd beïnvloed. Tegelijk zag de promovendus geen verschil in spieractiviteit en loopsymmetrie bij de verschillende proefpersonen. Daarom concludeert Vervoort dat leeftijd bepaalde kenmerken van het aanpassingsvermogen wel aantast, en andere niet. Deze resultaten vergroten onze kennis over leeftijd gerelateerde veranderingen in het lopen en de balans.

Curriculum Vitae

Danique Vervoort (1993) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Bewegingswetenschappen van het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als consultant Functioneel Beheer/Data bij IV experts. De titel van haar proefschrift luidt: “Adaptability of gait and balance across the adult lifespan”.