Understanding the corporate entrepreneurial mindset
A multimethod approach to its nature and dynamics
Promotie: | Mw. D.Y. Hattenberg |
Wanneer: | 07 april 2022 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotor: | prof. dr. A.J. (Aard) Groen |
Copromotor: | dr. O. (Olga) Belousova |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Nieuwe handvatten om ondernemerschap van werknemers te stimuleren
Dagmar Hattenberg onderzocht wat bedrijven kunnen doen om de ondernemende mindset van hun medewerkers te stimuleren. Om organisaties handvatten te bieden ontwikkelde zij een nieuwe theorie. Hattenberg stelt dat de ondernemende mindset zich binnen organisaties profileert via vier archetypes: de ‘intern’, de ‘organiser’, de ‘matchmaker’ en de ‘superhero’. Zij concludeert tevens dat de ondernemende mindset zich uit in pieken en dalen, zogeheten ‘spikes’, waardoor het lastig te meten is met een eenmalig snapshot.