Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Heart failure biomarkers: the importance of cardiac specificity

Analyse van biomarkers voor hartfalen op meerdere niveaus voor completer beeld

Wetenschappers doen veel onderzoek naar biomarkers om hartfalen te diagnosticeren en de verdere risico’s van dit ziektebeeld te voorspellen, maar nog niet veel van deze biomarkers krijgen ook daadwerkelijk een klinische toepassing. Dit komt onder andere doordat de biologische eigenschappen van deze biomarkers niet altijd duidelijk zijn. Daarnaast weten we ook niet altijd of een bepaalde biomarker specifiek aan hartfalen gelinkt is, of ook aan andere ziektes en organen. Daarom onderzocht Piek in dit proefschrift verschillende biomarkers voor hartfalen op drie niveaus: biologische eigenschappen, klinische toepassingen en de mogelijkheid om deze biomarker te gebruiken voor farmacologische behandelingen.

Zowel pre-klinische als klinische onderzoeksmethoden zijn toegepast om het inzicht in de biomarkers zo compleet mogelijk te maken. Uit het onderzoek van Piek bleek dat veel biomarkers voor hartfalen niet specifiek zijn voor het hart, omdat ook andere organen of weefsels deze stoffen in grote hoeveelheden produceren. Dit maakt het lastig om deze biomarkers direct te verbinden aan de processen in het hart. Wel kunnen ze mogelijk nog van waarde zijn in de kliniek, omdat ze wellicht gebruikt kunnen worden als aangrijpingspunt voor medicijnen.

Piek concludeert dat het waardevol is om biomarkers vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken, omdat dit een completer beeld geeft van de biomarkers en duidelijker weergeeft of ze mogelijk van waarde zijn in de kliniek.

Curriculum Vitae

Arnold Piek (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Cardiologie van het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als AIOS MMBI bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Heart failure biomarkers: the importance of cardiac specificity.”