Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Het Koninkrijk ontsluierd

Structuur Koninkrijk der Nederlanden vertoont kenmerken koloniale staat

Ryçond Santos do Nascimento heeft voor zijn promotie de staatsrechtelijke verhouding van het Koninkrijk der Nederlanden met zijn Caribische gebiedsdelen onderzocht. Zijn belangrijkste vindingen zijn dat het de bedoeling van de makers van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden was dat Nederland identiek zou blijven aan het Koninkrijk der Nederlanden en dat het Koninkrijk geen aparte bestuurslaag is gaan vormen boven de vier Landen van het Koninkrijk. Daarnaast blijkt de huidige structuur van het Koninkrijk niet moeilijk te kwalificeren, maar politiek wel uiterst ongemakkelijk. Het vertoont immers alle kenmerken van een koloniale staat, aldus Santos do Nascimento.

In zijn proefschrift neemt Ryçond Santos do Nascimento de heersende staatsrechtelijke opvattingen omtrent de staatsrechtelijke verhouding van het Koninkrijk der Nederlanden met zijn Caribische gebiedsdelen, te weten de federatieve benadering en de samenwerkingsbenadering, als startpunt. Hij toetst door middel van een onderzoek naar de staatkundige historie van het Koninkrijk der Nederlanden van vóór en net na de Tweede Wereldoorlog of en, zo ja, welke benadering overeenstemt met de daadwerkelijke, door de makers van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden bedoelde Koninkrijksstructuur. Santos do Nascimento constateert dat de makers van het Statuut bewust hebben gekozen voor schijnconstructies. Dit rechtvaardigt volgens hem dat opnieuw de vraag wordt gesteld naar de structuur van het Koninkrijk en of deze structuur aan onze huidige maatstaven van de democratische-rechtsstaat voldoet.

Ryçond Santos do Nascimento verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Universiteit van Aruba. Hij ontvangt een zogeheten Double Doctorate. Santos do Nascimento werkt aan de Universiteit van Aruba, als wetenschappelijk medewerker staatsrecht. Promotores zijn prof. mr. dr. H.E. Bröring en prof. mr. dr. D.J. Elzinga.