Over ons Actueel Evenementen Promoties

The hansenula polymorpha pex23 family: overlooked proteins In organelle formation

Promotie:Mw. F. (Fei) Wu
Wanneer:19 februari 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. I.J. (Ida) van der Klei, prof. dr. J. Kok
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The hansenula polymorpha pex23 family: overlooked proteins In
organelle formation

Onderzoek naar ontstaan peroxisomen

Peroxisomen zijn organellen met een enkel membraan met als geconserveerde functies de β-oxidatie van vetzuren en ontgifting van waterstofperoxide. Het ontstaan van peroxisomen in de cel is afhankelijk van peroxins, eiwitten die gecodeerd worden door PEX genen. De Saccharomyces cerevisiae (gist) eiwitten uit de Pex23 familie vormen complexen met de reticulon-eiwitten van het endoplasmatisch reticulum (ER) op zogeheten ER-peroxisome contactplaatsen, de EPCONs. Die EPCONs reguleren de vorming van peroxisomen vanuit het ER.

In haar proefschrift beschrijft Fei Wu haar onderzoek naar alle vier de Pex23 familie-eiwitten (Pex23, Pex24, Pex29 en Pex32) in de gist H. polymorpha. Op basis van eiwitlokalisatie en morfologische studies stelt zij voor dat alle vier de eiwitten functioneren op contactplaatsen met de ER. Pex32 en Pex24 functioneren meer specifiek op ER-peroxisome EPCONs en zijn cruciaal voor het aanmaken van nieuwe peroxisomen, waarschijnlijk voor membraanlipidetransport van de ER naar peroxisomen.

Pex23 en Pex24 hopen zich op nucleus vacuole junctions (NVJs). De reden hiervoor en de functie van deze eiwitten in NVJs is nog onbekend. Pex29 is niet essentieel voor de aanmaak van peroxisomen, maar het verwijderen van PEX29 leidt tot minder lipide druppels (LDs) en veranderde mitochondriële morfologie. Mogelijk is Pex29 geen echte peroxine. Ook de afwezigheid van Pex23 beïnvloedt LDs en mitochondriën, maar resulteert bovendien in abnormale peroxisoomvorming.

Het promotieonderzoek van Fei Wu vond plaats bij de afdeling Moleculaire Celbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via het China Scholarship Fund.