Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. T.H. van den Akker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Safe motherhood: maternity waiting homes in Ethiopia to improve
women’s access to maternity care

Wachten op goede geboortezorg in ruraal Ethiopië

Vermeiden richtte zich in haar proefschrift op de randvoorwaarden om Maternity Waiting Homes (MWHs) in ruraal Ethiopië succesvol te laten zijn. Een MHW is bedoeld voor vrouwen met een hoog-risico zwangerschap en/of die ver moeten reizen om bij een gezondheidsinstelling te komen. Zij kunnen er de laatste weken van hun zwangerschap verblijven. Zodra de bevalling begint of er complicaties optreden, gaan ze naar de naastliggende gezondheidsinstelling (‘health centre’ of ziekenhuis).

Vrouwen hebben het universele recht op zo goed mogelijke zorg rondom zwangerschap en bevalling. Ondanks een indrukwekkende mondiale afname, sterven jaarlijks nog steeds rond de 300.000 vrouwen en meer dan vijf miljoen baby’s aan complicaties tijdens de zwangerschap of bevalling. Dit vindt bijna allemaal plaats in lage- en middeninkomenslanden. Ze hadden vrijwel allemaal voorkomen kunnen worden wanneer vrouwen toegang hadden gehad tot goede zorg voorafgaand aan, tijdens en na de bevalling.

Vermeiden had als doel van haar proefzicht inzicht te krijgen in factoren die van invloed zijn op de introductie van een MHW in een ruraal gebied in Ethiopië en die in het algemeen gelden voor het slagen van MWHs. Ze onderzocht het effect van MWH-gebruik op geboorte-uitkomsten, welke factoren het gebruik van een MWH beïnvloeden en of zwangerschapscomplicaties behandeld kunnen worden in health centres. De meest cruciale uitkomst is dat zwangere vrouwen, met name met een lage sociaaleconomische status, veel obstakels ervaren om in een MWH te verblijven. De belangrijkste reden er wél gebruik van te maken, is dicht bij kwalitatief goede geboortezorg zijn. De kans is echter groot dat zij, met name in health centres, ondermaatse geboortezorg ontvangen. Moeder- en babysterfte in Ethiopië en andere lage- en middeninkomenslanden zal pas verder dalen als een gezondheidssysteem de toestroom naar MWHs aankan en de benodigde kwaliteit kan bieden.

CV Tienke Vermeiden

Tienke Vermeiden (1976) studeerde Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit en Internationale Ontwikkelingsstudies aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna was zij werkzaam als projectmanager bij verschillende organisaties op het gebied van internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling. Haar promotieonderzoek vond plaats in Ethiopië bij Voluntary Service Overseas, en werd vanuit Groningen begeleid door Prof. dr. Jelle Stekelenburg, hoogleraar Internationale aspecten van reproductieve gezondheid, in het bijzonder veilig moederschap. De titel van haar proefschrift luidt: “Safe motherhood: maternity waiting homes in Ethiopia to improve women’s access to maternity care”.