Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Understanding and control of the metallic state in epitaxial NdNiO3

Nieuwe materialen voor brein-achtige computers

Qikai Guo maakte tijdens zijn promotieonderzoek een systematische analyse van de epitaxiale dunne films van nikkelaat. Uiteindelijk zouden dit soort materialen gebruikt kunnen worden in computersystemen die werken zoals het menselijk brein.

De elektrische eigenschappen van dunne nikkelfilms, bestaand uit oxiden met een sterke elektronen-roosterkoppeling, kunnen worden aangepast door veel verschillende factoren die vaak met elkaar verweven zijn. Door de bijdragen van deze verschillende factoren van elkaar te scheiden toont Guo aan dat in ongerepte nikkelaat films een lineaire temperatuur weerstand kan worden bereikt in een breed temperatuurbereik (100-500K) zonder kenmerken van slecht metaal gedrag.

Door een vergelijking te trekken met andere elektronen gecorreleerde systemen laat hij zien dat er een klasse van systemen bestaat waarvan de sterkte van elektroneninteracties ligt tussen de normale en sterk gecorreleerde metalen. Aan de andere kant hebben zowel de toename van spanning als wanorde significante effecten op de elektrische eigenschappen, inclusief de metaal-isolator overgang en de weerstand-temperatuurschaling. Deze afstembare eigenschappen komen hun toepassing ten goede, maar de studie van de onderliggende fysica op dit materiaal moet zorgvuldiger zijn en vergezeld gaan met een gedetailleerde karakterisering van de microstructuur.

Het promotieonderzoek van Qikai Guo vond plaats bij de afdeling Nanostructures of Functional Oxides van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering via de Chinese Scholarship Council.

Zie ook: Simpele verklaring is voldoende voor bijzonder gedrag van nikkelverbinding