Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Maternal occupational exposure and congenital anomalies

Verband tussen blootstelling aan schadelijke stoffen tijdens het werk gedurende de zwangerschap en het risico op het krijgen van een kind met een aangeboren afwijking

Wereldwijd wordt één op de 33 kinderen geboren met een aangeboren aandoening. Foetale ontwikkeling is een complex proces dat beïnvloed wordt door genetische, epigenetische en omgevingsfactoren. Verstoring van de normale foetale ontwikkeling kan leiden tot aangeboren aandoeningen. Blootstelling aan schadelijke stoffen tijdens het werk gedurende de zwangerschap kan invloed hebben op de foetale ontwikkeling. Doordat steeds meer vrouwen tijdens de reproductieve levensfase werken, neemt de kans toe dat vrouwen tijdens hun werk worden blootgesteld aan mogelijk schadelijke effecten die de ontwikkelende foetus kunnen beïnvloeden. In haar proefschrift onderzocht Spinder het verband tussen maternale beroepsmatige blootstelling vroeg in de zwangerschap en het risico op het krijgen van een kind met een aangeboren aandoening.

Uit haar proefschrift blijkt dat maternale beroepsmatige blootstellingen aan biologisch stof en (organische) oplosmiddelen vroeg in de zwangerschap relatief vaak voorkomen. Blootstellingen aan deze stoffen lieten een verband zien met schisis, neurale buisdefecten, nier- en urinewegaandoeningen of hartafwijkingen bij het nageslacht. Maternale beroepsmatige blootstellingen aan mineraalstof, chemische bestrijdingsmiddelen en metalen kwamen weliswaar minder voor, maar lieten ook een verband zien met schisis en hartafwijkingen. Werkgevers dienen door middel van het uitvoeren van een zorgvuldige risico-inventarisatie en evaluatie en door het beheersen van deze blootstellingen risico’s op aangeboren afwijkingen te voorkomen.

Hiernaast is het van belang dat werkende vrouwen zich laten informeren over de blootstellingen waarmee zij eventueel in aanraking komen op het werk. Een arbeidshygiënist en een bedrijfsarts op de werkvloer is zeer aan te bevelen om informatie in te winnen en/of twijfels te bespreken.

CV Nynke Spinder Nynke Spinder (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na het behalen van haar bachelor is zij gestart met een MD/PhD-programma van de Junior Scientific Masterclass, waardoor zij haar master Geneeskunde heeft gecombineerd met een promotietraject. Dit promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Epidemiologie en Genetica van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Maternal occupational exposure and congenital anomalies.