Over ons Actueel Evenementen Promoties

Pharmacoeconomics of prophylactic, empirical, and diagnostic-based antibiotic treatments

Focus on surgical site infection and hospitalized community-acquired pneumonia
Promotie:Dhr. A.K.R. (Abdul) Purba
Wanneer:08 juli 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.J. (Maarten) Postma, prof. dr. A.W. (Alex) Friedrich
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pharmacoeconomics of prophylactic, empirical, and diagnostic-based
antibiotic treatments

Analyse van het gebruik van preventieve antibiotica bij operaties en empirische antibiotica bij longontstekingen

Om te voorkomen dat wonden na een operatie gaan infecteren krijgen patiënten in het ziekenhuis vaak preventief antibiotica toegediend. Ook bij longontstekingen die patiënten in het ziekenhuis oplopen worden antibiotica voorgeschreven om verergering te voorkomen. Omdat de ziekteverwekkers in deze gevallen nog niet aanwezig zijn, schatten de artsen aan de hand van eerdere gevallen in welke antibiotica ze het best voor kunnen schrijven. Maar onnodig gebruik van antibiotica kan antibioticaresistentie in de hand werken. Daarom onderzoekt Purba in dit proefschrift het effect van dit preventieve gebruik van antibiotica.

Allereerst analyseerde Purba twintig verschillende studies naar de effectiviteit en kosten van het toedienen van antibiotica om ontsteking na een operatie te voorkomen. Hij identificeerde enkele manieren om de keuze voor de antibiotica te verbeteren aan de hand van microbiologische testen. Ook vond hij dat mensen die wel een ontsteking krijgen gemiddeld 12 dagen in het ziekenhuis moeten verblijven, wat flinke kosten met zich meebrengt.

Daarnaast vond Purba ook dat een vijfde van alle longontstekingen die in Indonesische ziekenhuizen ontstaan veroorzaakt worden door bacteriën die resistent zijn voor meerdere medicijnen. Hier is het dus verstandig om te behandelen met cefalosporines, medicijnen waar deze bacteriën nog wel gevoelig voor zijn. Patiënten die na drie dagen verbetering vertonen, kunnen volgens het onderzoek van Purba het best overschakelen naar orale antibiotica. Ook hier is een microbiologische analyse van de ziekte bevorderlijk voor het kiezen van de juiste medicijnen.

Curriculum Vitae

Abdul Purba (1984) studeerde Geneeskunde aan de Universitas Airlangga en Basic Medical Science and Biomedicine aan de Universitas Gadjah Mada, Indonesië. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Gezondheidswetenschappen en Medische Microbiologie van onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als onderzoeker, docent en klinisch parmacoloog bij de Universitas Airlangga, Indonesië. De titel van zijn proefschrift luidt: "Pharmacoeconomics of prophylactic, empirical, and diagnostic-based anitbiotic treatments."