Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Gastrointestinal surveillance and management in Lynch syndrome

Erfelijke darmkanker beter in kaart gebracht

Dikkedarmkanker is een van de meest voorkomende vorm van kanker wereldwijd. Ongeveer één op de twintig patiënten krijgt een erfelijke vorm van dikkedarmkanker, het Lynch syndroom. Bij deze patiënten is het mogelijk om de kans op kanker te verkleinen door regelmatig een kijkonderzoek van de dikke darm te doen en daarbij poliepen – een voorstadium van kanker – te verwijderen. In dit proefschrift onderzocht Haanstra hoe het risico op het ontstaan van deze vorm van kanker verder kan worden gereduceerd, en keek ze of een nieuwe techniek voor kijkonderzoek in de dunne darm meerwaarde heeft voor deze patiënten.

Allereerst onderzocht Haanstra of het kleuren van het slijmvlies van de dikke darm het kijkonderzoek makkelijker maakte, maar dit bleek niet het geval. Daarnaast onderzocht ze de kwaliteit van leven van patiënten bij wie de gehele dikke darm was verwijderd, om te voorkomen dat de kanker weer terugkomt. De kwaliteit van leven bleek vergelijkbaar met die van patiënten bij wie slechts een deel van de dikke darm was verwijderd.

Omdat patiënten met het Lynch syndroom ook een verhoogde kans hebben op kanker in de dunne darm, keek Haanstra ook naar een nieuwe techniek om met behulp van een camera ter grootte van een pil de dunne darm te inspecteren. Deze pil kan worden ingeslikt door de patiënt en de dokter kan de darm bekijken. Haanstra vond echter dat dunne darmkanker minder vaak voorkomt bij patiënten met het Lynch syndroom dan gedacht, dus is deze behandeling niet aan te bevelen.

Curriculum Vitae Jasmijn Haanstra

De titel van het proefschrift luidt: “Gastrointestinal surveillance and management in Lynch syndrome.” Jasmijn Haanstra (1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het CRCG-Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.