Over ons Actueel Evenementen Promoties

Let them flourish

Enhancing higher education students’ well-being
Promotie:Mw. J.E.M.M. (Jolise) 't Mannetje
Wanneer:07 maart 2023
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma
Copromotors:dr. M. Penninga, dr. I. Visscher-Voerman, dr. M.V.C. Wolfensberger
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Let them flourish

Het welzijn van studenten in het hoger onderwijs verbeteren

Welbevinden van studenten in het hoger onderwijs krijgt steeds meer aandacht. Dat is een goede ontwikkeling, onder meer omdat welbevinden samenhangt met succesvol kunnen studeren. In haar proefschrift onderzocht ’t Mannetje het welbevinden en het bevorderen van welbevinden van studenten in het algemeen en honoursstudenten in het bijzonder, gericht op het beantwoorden van de onderzoeksvraag: Welke persoonlijke hulpbronnen bevorderen het welbevinden van studenten in het hoger onderwijs en hoe kunnen deze persoonlijke hulpbronnen door het onderwijs worden versterkt? Het Job Demands-Resources (JD-R) model wordt hierbij als theoretische onderlegger gebruikt; een uit organisatiecontexten afkomstig model dat factoren beschrijft die zowel de positieve kant van welbevinden (bevlogenheid), als de negatieve kant van welbevinden (stress) kunnen beïnvloeden.

In exploratieve interviews met honoursstudenten is onderzocht welke persoonlijke hulpbronnen volgens hen belangrijk zijn om tot succes te komen. Vervolgens is middels pad-analyse onderzocht welke persoonlijke hulpbronnen het sterkst samenhangen met niveaus van bevlogenheid en stress van studenten. In de daarop volgende systematic review is vanuit 123 geïncludeerde studies beschreven wat kenmerken zijn van interventies om welbevinden te bevorderen, wat onderliggende theorieën hiervoor zijn, wat de effecten van interventies zijn en welke factoren de effectiviteit mogelijk beïnvloeden. Tot slot zijn onderwijskundige ontwerpprincipes geformuleerd voor het ontwerpen van interventies om vier persoonlijke hulpbronnen van honoursstudenten (verder) te ontwikkelen; self-efficacy, optimisme, onderzoekend vermogen en zelfregulatie.

Aanbevolen wordt om op basis van de bevindingen verder onderwijskundig ontwerponderzoek te doen om zowel effectieve interventies te ontwerpen om persoonlijke hulpbronnen van studenten te ontwikkelen als de bijbehorende theorie te kunnen doorontwikkelen. Zo kan steeds meer evidence based gewerkt worden aan het stimuleren van het welbevinden van studenten.

CV Jolise ‘t Mannetje

Jolise ’t Mannetje (1986) studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Sinds 2011 is zij werkzaam als onderzoeker binnen het Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs op Saxion. Haar promotieonderzoek was verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Let them flourish. Enhancing higher education students’ well-being.