Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Transplantation of high risk donor livers

Nieuw machine perfusie protocol voor beoordeling van levers voor transplantatie levert meer bruikbare levers op

Door een tekort aan geschikte donorlevers overleed in 2016 17 procent van de patiënten op de wachtlijst. En dat terwijl in hetzelfde jaar 32% van de donorlevers afgekeurd werden voor transplantatie omdat werd ingeschat dat deze te veel kans op complicaties gaven. In dit proefschrift onderzoekt De Vries of deze levers niet alsnog getransplanteerd kunnen worden als ze zijn behandeld in een perfusiemachine, een machine die de levers doorspoelt met een zuurstofrijke vloeistof.

De Vries ontwikkelde een protocol waarin de levers eerst koude machine perfusie ondergingen en vervolgens warme machine perfusie. Tijdens de warme machine perfusie moest de lever aan een aantal criteria voldoen, die een indicatie gaven van lever- en galwegfunctie en schade. De vloeistof die hiervoor werd gebruikt was gebaseerd op kunstmatige hemoglobine. Uit het onderzoek van De Vries bleek dat het protocol veilig was, en uiteindelijk werden door dit protocol in 2018 in het UMCG zelfs 20 procent meer levers getransplanteerd dan in de jaren ervoor (zie ook dit persbericht).

Daarnaast heeft De Vries ook aangetoond dat het meten van pH, bicarbonaat en glucose in de gal een nauwkeurige manier is om galwegschade te voorspellen. Tevens werd onderzocht of machine perfusie via zowel de slagader als de portaal ader minder lever- en galwegschade geeft als machine perfusie via alleen de poortader.

Curriculum Vitae

Yvonne de Vries (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Chirurgie van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is zij werkzaam als AIOS maag-, darm- en leverziekten bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: "Transplantation of high risk donor livers: Machine perfusion studies to improve and predict post transplant hepatobiliary function".