Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:G.G.F. van der Schoot, MSc
Wanneer:05 april 2023
Aanvang:14:30
Promotors:dr. A.M.E. (Annemiek) Walenkamp-Hageman, prof. dr. J.A. (Jourik) Gietema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Physical exercise interventions and analysis of genetic
susceptibility as strategies to prevent chemotherapy-induced
toxicity

Sportinterventie voor patiënten met kanker

Steeds meer mensen genezen van kanker, maar patiënten die behandeld zijn vanwege kanker hebben helaas vaak last van bijwerkingen, zoals vermoeidheid of een hoger risico op hart- en vaatziekten. Sporten kan helpen om de conditie van deze patiënten te verbeteren en vermoeidheid te verminderen. In dit proefschrift onderzocht Van der Schoot hoe de effectiviteit van sportinterventies bij patiënten met kanker kan worden verbeterd.

Van der Schoot vond dat het belangrijk is om al vroeg te kijken naar factoren die belemmerend kunnen zijn voor de patiënt om deel te nemen aan een sportprogramma. Op deze manier kunnen deze factoren zo snel mogelijk besproken en mogelijk opgelost worden. Apps die prestaties bijhouden, zoals Runkeeper, lijken ook te helpen om patiënten met kanker te motiveren om te sporten.

Daarnaast zag Van der Schoot dat een sportinterventie tijdens chemotherapie helpt om de conditie en spierkracht van patiënten met borst-, zaadbal- of dikke darmkanker te verbeteren en vermoeidheid te verminderen, ten opzichte van een sportinterventie ná chemotherapie. Eén jaar na de sportinterventie is er geen verschil meer te zien in conditie, spierkracht en vermoeidheid, tussen de patiënten die tijdens of na chemotherapie gesport hebben. Toch adviseert Van der Schoot om te sporten tijdens chemotherapie in plaats van na chemotherapie, omdat dit patiënten helpt sneller te herstellen.

Tot slot identificeerde de promovendus enkele genetische markers die kunnen laten zien of een patiënt met zaadbalkanker een verhoogd risico loopt op long- of vaatschade door chemotherapie. Dergelijke genetische screening kan in de toekomst wellicht helpen de anti-kanker behandeling te personaliseren en daarmee bijwerkingen te minimaliseren.

Curriculum Vitae Gabriela van der Schoot

De titel van het proefschrift luidt: “Physical exercise interventions and analysis of genetic susceptibility as strategies to prevent chemotherapy-induced toxicity.” Gabriela van der Schoot (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Medische Oncologie van het CRCG Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als arts in opleiding tot revalidatiearts bij het UMCG.