Over ons Actueel Evenementen Promoties

Participation of adults with visual and severe or profound intellectual disabilities

Promotie:dr. G.J. Hanzen
Wanneer:26 oktober 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A.A.J. (Annette) van der Putten, prof. dr. C. Vlaskamp
Copromotors:dr. A. (Aly) Waninge, dr. R.M.A. van Nispen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Participation of adults with visual and severe or profound
intellectual disabilities

Participatie volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen

Participatie is ook belangrijk voor volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen ((Z)EVVB). Participatie leidt tot sociale contacten, betekenisvolle activiteiten en deelname aan het gemeenschapsleven. Wat betekent participatie voor hen precies? Hoe is het echt gesteld met hun participatie? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hun participatie optimaal is?

Hanzen onderzoekt in haar proefschrift participatie voor volwassenen met (Z)EVVB. Aan de hand van de inbreng van ouders, familieleden, begeleiders, (para)medici, gedragsdeskundigen en onderzoekers heeft zij het begrip bij deze doelgroep onderzocht en gedefinieerd. Participatie bij deze doelgroep bestrijkt een breed gebied, uitgewerkt in verschillende domeinen.

Het blijkt dat de ondersteuning aan deze volwassenen in residentiële voorzieningen al wel is gericht op een aantal participatiedomeinen, zoals ‘ervaren/ontdekken’ en ‘betrokkenheid’. Op andere domeinen, zoals ‘inclusie’ en ‘vrije tijd’, is de participatie echter beperkt en kan deze worden verbeterd.

Daartoe werd een interventie ontwikkeld: ‘Zorg voor Participatie+’ (ZVP+). Deze interventie liet positieve trends zien op de ideeën en het gedrag van de begeleiders ten aanzien van de participatie. Die verandering geeft positieve effecten op zowel de actieve betrokkenheid bij activiteiten van de volwassenen met (Z)EVVB, als op het aantal initiatieven van begeleiders om deze betrokkenheid te stimuleren.

Hanzen pleit ervoor extra aandacht te geven aan de participatie van deze doelgroep in de opleiding van begeleiders. Verder is zij voorstander van verbetering van de implementatie van ZVP+ om de effecten van deze interventie te vergroten. Tot slot noemt zij bewustwording: participatie van volwassenen met (Z)EVVB is een verantwoordelijkheid voor alle mensen die bij hen betrokken zijn, zowel binnen als buiten de residentiële voorziening.

Gineke Hanzen deed haar promotieonderzoek bij de basiseenheid Orthopedagogiek ‘’Leren en ontwikkelen’ van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij werkt als fysiotherapeut bij Koninklijke Visio en is werkzaam als postdoctoraal onderzoeker binnen de Academische Werkplaats EMB: een samenwerking tussen de RUG, Hanzehogeschool Groningen, ’s Heeren Loo en Koninklijke Visio. De Werkplaats wil een bijdrage leveren aan een verbetering in de kwaliteit van bestaan van kinderen en volwassenen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (EMB) en hun gezinnen.