Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biological Pathways in the Development of Dupuytren’s and
Peyronie's Diseases

Biologische routes bij de ontwikkeling van de ziekten van Dupuytren en Peyronie

De ziekten van Dupuytren en Peyronie zijn hinderlijke aandoeningen die kunnen leiden tot kromstand van de vingers en de penis. Beide afwijkingen hebben een vergelijkbare ontstaanswijze en in zijn proefschrift beschrijft Ten Dam celprocessen die overactief of juist geremd zijn in beide aandoeningen.

Zo lijkt een proces genaamd Wnt-signalering overactief te zijn in genen en eiwitten van patiënten, iets dat in het laboratorium geremd kan worden op cellen afkomstig van mensen met de aandoening. Dit remmen van het proces lijkt tot gunstige resultaten te leiden: minder littekenvorming en daarmee mogelijk ook in de toekomst een nieuw aangrijpingspunt voor medicatie.

Daarnaast beschrijft Ten Dam de verschillen in de samenstelling van collageen in strengen en knobbels die in de handpalm van patiënten met de ziekte van Dupuytren te zien zijn. Ten slotte onderzocht hij of deze genen en eiwitten ook bij mannen met Peyronie afwijkend zijn. Dat blijkt zo te zijn en dit bevestigt de overeenkomstige ontstaanswijze.

CV Evert-Jan ten Dam Evert-Jan ten Dam (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij werkzaam als arts-onderzoeker aan de University of California in Los Angeles (UCLA) en later als promovendus in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Parallel met het promotieonderzoek heeft Ten Dam de opleiding tot plastisch chirurg in het UMCG, Medisch Centrum Leeuwarden en Martini Ziekenhuis afgerond. De titel van zijn proefschrift luidt: Biological Pathways in the Development of Dupuytren’s and Peyronie’s Diseases.