Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical approach towards bone sarcoma care

Evaluatie van gecentraliseerde zorg voor botsarcomen

Al ruim twintig jaar is de zorg voor botsarcomen in Nederland gecentraliseerd. Dit lijkt verstandig omdat deze tumoren relatief zeldzaam zijn. In dit proefschrift evalueert Louren Goedhart deze manier van werken. Dit doet hij door te kijken naar de incidentie van botsarcomen, de impact van centralisatie en de follow-up van behandelde patiënten.

Voor zijn proefschrift werkte Goedhart met gegevens van het Integraal Kankercentrum Nederland. Hierbij keek hij eerst naar het voorkomen van botsarcomen en het effect van centralisatie zorg voor biopsie en behandeling. Hij zag in de periode van 15 jaar een toename in centralisatie bij zowel de diagnostiek als de behandeling. Behandeling in een botsarcomencentrum resulteerde in een betere overleving voor patiënten met hooggradig osteosarcoom. Daarnaast vond Goedhart dat patiënten met hooggradig osteosarcoom en Ewing-sarcoom binnen vier jaar na hun behandeling de meeste uitzaaiingen en terugvallen hebben.

In een andere studie vond Goedhart in een andere studie dat vertraagde diagnostiek niet leidde tot verminderde overleving. Patiënten met uitzaaiingen hadden wel een slechtere overleving. Tot slot onderzocht Goedhart de organisatie van zorg en follow-up onder zorgprofessionals aangesloten bij de European Musculo-Skeletal Oncology Society. Hieruit bleek onder andere dat de huidige follow-up intervallen, die algemeen worden gebruikt, niet gebaseerd lijken te zijn op sluitend wetenschappelijk bewijs.

Curriculum Vitae Louren Goedhart

De titel van het proefschrift luidt: “Clinical approach towards bone sarcoma care - The impact of centralisation.” Louren Goedhart (19988) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed, naast zijn opleiding tot orthopedisch chirurg, promotieonderzoek bij het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als orthopedisch chirurg in het Martini Ziekenhuis Groningen