Over ons Actueel Evenementen Promoties

Dietary protein intake and long-term outcomes after kidney transplantation

Promotie:Dhr. M.Y. (Yusof) Said
Wanneer:16 juni 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker, G.J. (Gerjan) Navis
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Dietary protein intake and long-term outcomes after kidney
transplantation

Extra eiwitten in dieet niertransplantatiepatiënten lijkt overleving te verbeteren

Eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van ons dieet, zeker als we proberen te herstellen van bijvoorbeeld een operatie. Niertransplantatiepatiënten kunnen wellicht ook profiteren van een gebalanceerd eiwitdieet, maar er is nog niet bekend welke eiwitbron hier het meest geschikt voor is en hoeveel eiwit ze het best kunnen eten. In dit proefschrift onderzocht Said verschillende aspecten van eiwitinname bij niertransplantatiepatiënten.

Uit het onderzoek bleek onder andere dat er een verband is tussen een relatief hoge eiwitinname na niertransplantatie en een langere overleving van patiënten en hun transplantatienier. Behoud van spiermassa en lichamelijke conditie spelen hier waarschijnlijk een grote rol in. Ook vond Said verschillende biomarkers in de urine van de patiënten die een lager risico op transplantaatfalen aanduiden, zoals biomarkers die de inname van wit en rood vlees aanduiden. Andere positieve biomarkers waren de afvalproducten van stikstofoxide en waterstofsulfide, twee stoffen die in het lichaam worden gevormd uit bepaalde aminozuren die in eiwitten te vinden zijn.

Volgens het onderzoek van Said zou het dus goed zijn om niertransplantatiepatiënten niet te beperken in hun eiwitteninname en wellicht zelfs een eiwitrijk dieet aan te bevelen, omdat dit overleving op de lange termijn kan verbeteren. Wel geeft de promovendus aan dat verder experimenteel onderzoek nodig is naar de exacte hoeveelheden en vormen van eiwitten in een ideaal dieet na niertransplantatie.

Curriculum Vitae

Yusof Said (1992) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Interne Geneeskunde van het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als arts in opleiding tot internist bij het Medisch Centrum Leeuwarden. De titel van zijn proefschrift luidt: “Dietary protein intake and long-term outcomes after kidney transplantation.”