Over ons Actueel Evenementen Promoties

Anticoagulation in atrial fibrillation

Consideration for treatment and health economic aspects
Promotie:Mw. M.S. (Maartje) Jacobs
Wanneer:30 september 2020
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. M.J. (Maarten) Postma
Copromotors:dr. M. (René) van Hulst, dr. R. Tieleman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Anticoagulation in atrial fibrillation

Screening en individuele behandeling van patiënten met atriumfibrilleren kan aantal beroertes verminderen

Atriumfibrilleren (AF) is een veel voorkomende hartritmestoornis die een verhoogd risico geeft op beroertes en overlijden. Antistollingsmiddelen kunnen worden toegepast om het risico op een beroerte te verlagen. In dit proefschrift onderzoekt Jacobs deze verschillende mogelijkheden voor antistolling en kijkt ze hoe AF het beste kan worden gedetecteerd. Daarnaast analyseert ze ook hoe de klinische praktijk het best om kan gaan met verschillende subgroepen binnen de patiënten met AF.

Om AF in een vroeg stadium te detecteren en beroertes te voorkomen is volgens het onderzoek van Jacobs vooral van belang om te screenen en de juiste antistollingsmiddelen voor te schrijven. Deze screening blijkt kosteneffectief, en zelfs kostenbesparend, omdat het patiënten in een vroeg stadium gevonden en behandeld wordt en het ziekenhuis zo minder patiënten met een beroerte binnen krijgt. Daarnaast moet de patiënt het geneesmiddel ook op de juiste manier innemen.

Tot slot pleit Jacobs voor een betere afstemming van de AF behandelingen op de patiënt. Uitdagende subgroepen met AF, zoals patiënten die een operatie moeten ondergaan, hebben minder baat bij de standaard protocollen en meer behoefte aan individuele behandelkeuzes. Door deze zorg te optimaliseren en de screening in te voeren zal het aantal beroertes bij patiënten met AF afnemen volgens Jacobs, en daarmee ook de economische last van deze beroertes voor de maatschappij.

Curriculum Vitae

Maartje Jacobs (1988) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als Market Access Manager bij Sanofi. De titel van haar proefschrift luidt: "Anticoagulation in Atrial Fibrillation: Consideration for treatment and health economic aspects".