Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The multifactorial aetiology of ICU-acquired hypernatremia

Ontregelde nierfunctie belangrijk bij ontstaan van te hoog zoutgehalte in bloed IC-patiënten

Patiënten die op de intensive care (IC) binnenkomen zijn vaak erg ziek, en daardoor raken ook normale processen in hun lichaam verstoord. Artsen zien bijvoorbeeld regelmatig dat IC-patiënten een te hoog zoutgehalte in hun bloed hebben, maar hoe dit precies komt weten we niet. Wel weten we dat dit zoutgehalte niet goed is voor de patiënt. Daarom onderzoekt van IJzendoorn in dit proefschrift de mechanismen achter het ontstaan van het te hoge zoutgehalte bij IC-patiënten.

Uit het onderzoek blijkt dat de vloeistoffen die deze patiënten binnenkrijgen om hen in leven te houden veel zout bevatten. Bij normale mensen zou de inname van dit zout echter niet leiden tot een hoog zoutgehalte in het bloed. Van IJzendoorn vond dat een verminderde nierfunctie van de IC-patiënten een grote rol speelt in dit proces. De nieren zijn blijkbaar niet in staat om zout uit te scheiden en water vast te houden om de balans te herstellen. Van IJzendoorn heeft in haar onderzoek nog geen definitieve oplossing voor dit probleem gevonden, maar met haar aanknopingspunten hoopt ze dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren.

Curriculum Vitae

Marjolein van IJzendoorn (1987) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Medisch Centrum Leeuwarden. Inmiddels werkt ze als huisarts in opleiding bij SBOH. De titel van haar proefschrift luidt: “The Multifactorial aetiology of ICU-acquired hypernatremia”.