Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards improving conditions for participation
Promotie:Mw. A. (Annemarie) Dijkhuizen
Wanneer:05 juni 2019
Aanvang:16:15
Promotor:C.P. (Cees) van der Schans
Copromotors:dr. A. (Aly) Waninge, dr. W.P. (Wim) Krijnen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Physical fitness and performance of daily activities in persons
with intellectual disabilities and visual impairment

Verbetering van fysieke fitheid en het niveau van dagelijkse functioneren bij mensen met een verstandelijke en visuele beperking

Fysiek fit en actief zijn is belangrijk voor de kwaliteit van leven, de zelfredzaamheid en de mate van participatie in de samenleving. Voldoende bewegen is echter voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en visuele beperking niet vanzelfsprekend. Dijkhuizen stelt dat het daarom van belang is het niveau van de fysieke fitheid van deze groep te meten en te optimaliseren. Het probleem is echter dat meetinstrumenten, die gebruikt worden om de fysieke fitheid te meten bij de algemene bevolking, vaak niet geschikt zijn om toe te passen bij mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en visuele beperking.

Uit haar proefschrift blijkt dat de fysieke fitheid van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en visuele beperking erg laag is, evenals hun niveau van dagelijks functioneren. Het meten van spierkracht bij deze groep is goed mogelijk met een acceptabele leerperiode. De aangepaste Berg Balans Schaal, een uitvoerbaar en betrouwbaar meetinstrument voor mensen met een verstandelijke en visuele beperking, blijkt echter niet valide om bij deze groep de balans te meten of om valrisico te voorspellen. Het uitvoeren van progressieve krachttraining om de fysieke fitheid te verbeteren bleek in een pilot study goed mogelijk en de eerste effecten daarvan zijn veelbelovend.

Het daadwerkelijk jaarlijks meten van de fysieke fitheid van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en visuele beperking en het daadwerkelijk op een passend niveau trainen van deze groep, is een grote uitdaging voor mensen die deze doelgroep ondersteunen. De rol van de omgevingsfactoren is essentieel om te zorgen dat de verbeterde fysieke fitheid ook leidt tot een verbeterd functioneren in het dagelijkse leven en meer participatie.

CV Annemarie Dijkhuizen

Annemarie Dijkhuizen (1970) is docent aan de opleiding Fysiotherapie van de Hanzehogeschool in Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care & Nursing van de Hanzehogeschool in Groningen en onderzoeksinstituut School of HeAlth REsearch (SHARE) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Physical fitness and performance of daily activities in persons with intellectual disabilities and visual impairment. Towards improving conditions for participation”.