Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. M.M.M. (marco) Gresnigt, prof. dr. M. (Mutlu) Özcan
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Direct composite versus glassceramic endocrowns for mechanically
compromised molar teeth

Verschillen tussen kronen en vullingen na wortelkanaalbehandeling

Na een wortelkanaalbehandeling moeten tandartsen de kies dusdanig herstellen zodat de patiënt hem weer goed kan gebruiken. Dit kan met een vulling of een kroon, maar er bestaan geen duidelijke richtlijnen wanneer welke oplossing het beste is. Daarom onderzocht De Kuijper in zijn proefschrift het verschil in prognose en herstel van kiezen hersteld met een vulling of met een kroon.

De focus van De Kuijper lag tijdens het onderzoek op kiezen met veel weefselverlies en de keuze tussen een composietvulling of een zogenoemde endokroon van glaskeramiek. Uit een literatuurstudie bleek dat er na 2,5 tot 3 jaar geen verschil aantoonbaar was tussen een vulling of een kroon. Een enquête onder Nederlandse tandartsen wees uit dat de keuze om voor een vulling of een kroon te kiezen,  met name bepaald wordt door de hoeveelheid weefselverlies van de kies in kwestie. Hierbij viel wel op dat tandartsen die na 2010 waren afgestudeerd vaker voor een minder invasieve omslijping kozen dan tandartsen die vóór 2010 waren afgestudeerd. In een studie binnen een verwijspraktijk voor moeilijke wortelkanaalbehandelingen, bleken dit type kiezen een goede overlevingskans tot 7 jaar te hebben.

Om de prognose van de kiezen met endokronen of vullingen te bepalen, voerde De Kuijper ook enkele in vivo en in vitro testen uit. In een kauwsimulator bleken beide oplossingen even sterk en ook uit een gerandomiseerde klinische studie werd er geen verschil gevonden na 1 jaar klinisch functioneren.

Curriculum Vitae

Maurits de Kuijper (1989) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als tandarts-onderzoeker en klinisch docent bij het UMCG. Daarnaast werkt hij bij het Centrum Bijzondere Tandheelkunde van het Martiniziekenhuis en bij Mondzorgcentrum Winschoten. De titel van zijn proefschrift luidt: “Direct composite versus glassceramic endocrowns for mechanically compromised molar teeth”.