Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. F. (Friederike) Reeßing
Wanneer:08 juli 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. W.C. (Wiktor) Szymanski, prof. dr. B.L. (Ben L.) Feringa, prof. dr. R.A.J.O. (Rudi) Dierckx
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Molecular tools for light-navigated therapy

Moleculaire tools voor lichtgestuurde therapie

Door nieuwe innovaties in de moderne geneeskunde is de gezondheid en kwaliteit van het leven verbeterd voor miljoenen mensen over de hele wereld, ondanks dat er nog altijd uitdagingen zijn, zoals het verhogen van de selectiviteit van medicijnen en de gevoeligheid van medische beeldvormende technieken te vergroten. Oplossingen voor deze uitdagingen kunnen bijdragen aan het verhogen van de veiligheid en effectiviteit van farmacotherapie, door middel van het verminderen van bijwerkingen van medicijnen en doordat eerder een diagnose kan worden vastgesteld. In die context beschrijft Reeßing in haar proefschrift verschillende methodes die gebruikmaken van lichtgevoelige moleculaire structuren.

Allereerst wordt er een nieuwe methode beschreven die gebaseerd is op een multi-component-reactie voor de synthese van foto-geactiveerde verbindingen. Vervolgens wordt er een ontwikkeling beschreven van lichtgevoelige MRI-contrastmiddelen voor de selectieve visualisatie en het visueel volgen van gerichte medicijnafgifte. Dit concept is gebaseerd op lichtgevende verbindingen die de MRI-contrastmiddelen alleen activeren op de gewenste plek, en daar het signaal versterken. In het laatste gedeelte van haar proefschrift beschrijft Reeßing de ontwikkeling van nieuwe fluorescente tracers voor de specifieke visualisatie van microbiële infecties en ook de bijschildklier.

Samenvattend is het doel van dit proefschrift het vergroten van de scope van beschikbare lichtgevoelige moleculen voor licht-geactiveerde therapieën en de diagnostische kracht van de MRI en optische beeldvorming te vergroten.

CV Friederike Reeßing

Friederike Reeßing (1990) studeerde Farmacie aan de Christian Albrechts Universität in Kiel, Duitsland. Nadat zij als stagiair werkzaam was als onderzoeker in de vakgroep van Prof. dr. Anna Hirsch aan het Stratingh Instituut voor Scheikunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en ook als stagiair in een apotheek in Kiel, verkreeg zij in 2015 haar licentie als apotheker. Haar promotieonderzoek vond plaats aan de afdeling Radiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen in samenwerking met het Stratingh Instituut voor Scheikunde van de RUG onder leiding van Prof. dr. W. Szymanski, Prof dr. Ben L. Feringa en Prof. dr. Rudi Dierckx. De titel van haar proefschrift luidt: ”Molecular tools for light-navigated therapy”.