Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Studies into the effectiveness of clinical audits as tool to improve hospital care

Promotie:P.A. (Lisanne) Hut-MosselWanneer:17 december 2025 Aanvang:16:15Promotors:R.O.B. (Reinold) Gans, prof. dr. C.T.B. AhausCopromotor:dr. G.A. (Gera) WelkerWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Studies into the effectiveness of clinical audits as tool to
improve hospital care

Onderzoeken naar de effectiviteit van klinische audits als instrument ter verbetering van de ziekenhuiszorg

Ziekenhuizen werken continu aan betere en veiligere zorg. Toch bestaat er vaak een kloof tussen de best mogelijke zorg en de zorg die patiënten daadwerkelijk krijgen. Een belangrijk hulpmiddel deze kloof te overbruggen is de audit: een systematisch onderzoek naar de kwaliteit van zorg. Maar hoe en waarom werkt een audit soms wel, en soms niet, in het verbeteren van de kwaliteit van zorg?

Dit proefschrift van Lisanne Hut-Mossel laat zien dat audits vooral werken wanneer zorgprofessionals betrokken zijn en eigenaarschap ervaren. Urgentie speelt daarbij een grote rol. Vooral audits die vanaf de werkvloer worden opgezet en gedragen door enthousiaste zorgverleners – de zogenaamde ‘champions’ – zorgen vaker voor blijvende verbeteringen. Het delen van resultaten in teams en het bespreekbaar maken met leidinggevenden versterkt dit effect.

Ook voor artsen in opleiding zijn audits waardevol. Door een ‘clinical audit’ uit te voeren ontwikkelen zij hun kwaliteitsbewustzijn en leiderschapsvaardigheden. Een stimulerende leeromgeving – gekenmerkt door samenwerking, gedeelde verantwoordelijkheid en inspirerend voorbeeldgedrag van ervaren artsen – maakt hierbij het verschil.

Voor jonge ziekenhuisartsen in opleiding die kwaliteitsprojecten leiden, is geloofwaardigheid cruciaal. Geloofwaardigheid groeit door expertise te tonen, artsen en verpleegkundigen actief te betrekken en samenwerking binnen het team te bevorderen.

De belangrijkste conclusie van dit onderzoek: Kwaliteitsverbetering is geen eenmalige actie, maar een continu leerproces. Wanneer ziekenhuizen samen bouwen aan een cultuur waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor kwaliteit, krijgen audits en verbeterinitiatieven meer kracht – met als eindresultaat betere zorg voor de patiënt.

View this page in: English