Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Feedback design and preference elicitation: field experiments in digital economics

Promotie:dr. G.J. (Gert-Jan) Romensen
Wanneer:19 oktober 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. A.R. (Adriaan) Soetevent, prof. dr. M.A. (Marco) Haan
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Feedback design and preference elicitation: field experiments
in digital economics

Coaching door ervaren collega’s verbetert productiviteit werknemers

Welke kansen biedt digitalisatie voor de ontwikkeling en evaluatie van individuele feedback? De adoptie van digitale technologieën op de werkvloer, in het onderwijs en in consumentenomgevingen maakt het mogelijk om informatie over individuele keuzes en acties op te slaan in bits. De kosten van opslag, computatie en transmissie van data over individueel gedrag zijn daardoor aanzienlijk lager.

Gert-Jan Romensen onderzocht hoe opdrachtgevers gebruik kunnen maken van deze technologieën om feedback op maat te ontwikkelen en te evalueren. Zijn eerste twee studies gaan in op impactevaluaties van twee feedbackprogramma’s: gepersonaliseerde prestatievergelijkingen met collega’s en coaching door ervaren collega’s. Coaching blijkt effectief te zijn in het verbeteren van de werknemersproductiviteit, met name onder de aanvankelijk minder presterende werknemers, maar de verbeteringen ebben weg na enkele weken. Gepersonaliseerde prestatievergelijkingen met collega’s zijn in het algemeen niet effectief in het verbeteren van de productiviteit.

De derde studie van Romensen maakt gebruik van een online leerplatform om studie-inzet te meten en om uitstelgedrag te voorkomen door studenten live te laten zien hoe ze presteren ten opzichte van hun eigen initiële studieplan. Een veldexperiment laat zien dat studenten hierdoor ambitieuzere studiedoelen formuleren. Er is echter geen verandering in de studie-inzet en leeruitkomsten.

Romensen gebruikte een communicatietechnologie van een bedrijf om de individuele risicovoorkeuren van een grote groep consumenten te meten middels een incentive-compatibele elicitatiemethode en een veelgebruikte enquêtevraag over risicobereidheid.