Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The cosmic ballet: spinning in the web

Nieuwe inzichten in draaiend universum

Alle objecten in het universum draaien, van kleine asteroïden en planeten tot grote sterrenstelsels en zelfs de lange filamenten van het kosmische web. De oorsprong van deze rotatie is nog niet volledig begrepen, vooral in de context van sterrenstelsels en hun halo's van donkere materie. In het jonge heelal, toen materie samen begon te klonteren, verdraaide de resulterende ongelijke verdeling van materie proto-sterrenstelsels. Tegelijkertijd stortten de samenklonteringen van materie in elkaar om de grootschalige filamenten, clusters, muren en holtes van het kosmische web te vormen die we vandaag zien.

Op basis van dit scenario verwachten we een correlatie tussen de spin van sterrenstelsels en het kosmische web. In haar promotieonderzoek ontdekte Punyakoti Ganeshaiah Veena de rol van de kosmische web omgeving bij het vaststellen van de rotatie van halo's en sterrenstelsels met behulp van grote kosmologische simulaties. Zij laat zien dat halo's in filamenten over het algemeen sneller ronddraaien dan in andere componenten van het kosmisch web.

Ganeshaiah Veena heeft verder de correlaties bestudeerd tussen de spin-as van halo’s en sterrenstelsels met de oriëntatie van de kosmische filamenten waarin ze groeien. Zij onderzocht in detail de spin-overgang van parallel naar loodrecht als functie van de halo of Melkweg massa met betrekking tot naar de ruggengraat van het host filament. Zij laat zien hoe deze trends evolueren met kosmische tijd en filament eigenschappen met behulp van de MMF / Nexus en bisous formalismen voor kosmische web detectie.

De resultaten van Ganeshaiah Veena zijn om verschillende redenen belangrijk. Ze bevatten niet alleen informatie over hoe structuur in het universum is ontstaan, maar ook het idee van spin-overgangsmassa belooft een potentieel hulpmiddel te zijn om het universum te onderzoeken.

Punyakoti Ganeshaiah Veena  verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Sterrenkunde van het Kapteyn Instituut met financiering via een Ubbo Emmius beurs. Zij werkt nu als postdoc aan het Tata Institute of Fundamental Research (India).