Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. M.A.T.M. (Marcel) van Vugt, prof. dr. J.A. (Jourik) Gietema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Homologous recombination-deficient cancers: approaches to improve
treatment and patient selection

Mechanismen van kankersoorten met homologe recombinatie (HR) defect onderzocht

Als onze cellen delen, is het heel belangrijk dat het DNA foutloos gekopieerd wordt voordat het over de nieuwe cellen wordt verdeeld. Dat is nog niet zo makkelijk, want ons DNA krijgt voortdurend te maken met schade door bijvoorbeeld UV-licht of foutjes in het proces. Om dit te herstellen hebben cellen het zogenoemde homologe recombinatie (HR) mechanisme. Hoewel onze cellen niet kunnen overleven zonder HR, hebben sommige kankersoorten juist een defect in HR waar ze geen last van lijken te hebben. In dit proefschrift onderzocht Talens dit defect bij kankercellen en bekeek ze het mechanisme van zogenoemde PARP-remmers die dit defect mogelijk kunnen behandelen.

Tijdens haar onderzoek keek Talens vooral naar de genen BRCA 1 en BRCA 2, die onderdeel uitmaken van HR. Mensen met een mutatie in deze genen lijken meer risico te lopen op het ontwikkelen van borst- en eierstokkanker. Met behulp van verschillende modellen vond Talens dat er verschillende manieren zijn waardoor kankercellen lijken te overleven zonder HR.

Een van de huidige behandelingen is het toedienen van PARP-remmers, en ze ontwikkelde een manier om patiënten hierop te kunnen selecteren. Daarnaast onderzocht Talens de werking van de PARP-remmers, en vond ze manieren om de behandeling mogelijk nog effectiever te maken. Tot slot bestudeerde Talens ook enkele mechanismen van het immuunsysteem, die mogelijk ook een belangrijke rol spelen in kankersoorten met een HR defect.

Curriculum Vitae

Francien Talens (1990) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Oncologie van het CRCG Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als docent bij Van Hall Larenstein. De titel van haar proefschrift luidt: “Homologous recombination-deficient cancers: approaches to improve treatment and patient selection”.