Over ons Actueel Evenementen Promoties

Anger in youth with anxiety

Relationship with reinforcement sensitivity, parental rejection and treatment outcome
Promotie:L.J. Kreuze, MSc
Wanneer:08 juli 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.H. (Maaike) Nauta, prof. dr. P.J. (Peter) de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Anger in youth with anxiety

Boosheid bij kinderen en jongeren met angststoornissen

Angststoornissen komen vaak voor bij kinderen en jongeren. Bij 20-30% van deze groep zijn er ook comorbide gedragsproblemen. Deze kinderen en jongeren ervaren grotere belemmeringen in hun dagelijks leven, profiteren minder van huidige behandelingen en hebben een grotere kans op psychische problemen in hun volwassenheid. Leonie Kreuze onderzocht comorbide gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met angststoornissen.

Gemiddeld genomen namen gedragsproblemen van kinderen en jongeren af na het volgen van een op angst gerichte behandeling. Een angstbehandeling bleek ook positieve effecten te hebben op secundaire uitkomstmaten, zoals algeheel functioneren, depressieve klachten, gedragsproblemen en sociale competentie. O9ch vertoonde niet de hele doelgroep minder gedragsproblemen na het volgen van behandeling voor angst. Dit leek vooral het geval te zijn wanneer de boosheid/opstandigheid niet zozeer te maken had met gevoeligheid voor dreiging, maar met gevoeligheid voor het niet krijgen van beloningen.

Een gefocuste behandeling (in dit geval gericht op angstklachten) heeft een breder effect dan het tegengaan van angst alleen. Het lijkt er echter op dat gedragsproblemen bij angstige kinderen niet verminderen na angstbehandeling, als dat samenhangt met verhoogde beloningsgevoeligheid. Vermoedelijk komt dit doordat jongeren dan boos worden vanuit frustratie over het niet verkrijgen van verwachte/gewenste beloningen. Als boosheid die functie heeft, lijkt het belangrijk extra (ouder)interventies in te zetten.