Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Surface engineering for molecular electronics

Functionele halfgeleiders voor moleculaire elektronica

Onderzoek naar moleculaire elektronica richt zich op onder meer ladingstransport door moleculen en toepassingen in elektronische apparaten, waarbij moleculen dienen als ultieme nano-formaat bouwstenen. Controleerbare eigenschappen van het ladingstransport en de stabiele elektrische verbindingen vormen In het hart van de moleculaire elektronica, vanwege hun cruciale invloed op de toepassing. Beide hebben betrekking op de techniek aan het oppervlak en op grensvlakken, bijvoorbeeld door het verankeren van functionele moleculen op elektroden en het vormen van dicht opeengepakte monolagen die resistent zijn tegen elektrostatische druk.

Het onderzoek van Xinkai Qiu had als doel de synthese en karakterisering van functionele (bio)organische halfgeleidende moleculaire zelfassemblages en de fabricage van elektronische apparaten die bestaan uit deze ensembles te verenigen voor gebruik in vernieuwende toepassingen vanuit het perspectief van de oppervlaktetechniek.

Xinkai Qiu verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Chemie van (Bio)organische Materialen en Devices van het Stratingh Instituut met financiering via de RUG. Hij werkt nu als postdoc aan de universiteit van Oxford (VK).