Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The influence of load on tendons and tendinopathy

De invloed van belasting op pezen en tendinopathie

Pezen zijn belangrijke structuren omdat ze beweging mogelijk maken door het overbrengen van spierkracht op de botten. Belasten en trainen van de pezen is noodzakelijk om de normale functie ervan te behouden. Maciel Rabello richtte zich in zijn proefschrift op de belasting van pezen. Wanneer de juiste en voldoende belasting wordt uitgeoefend op de pees met genoeg hersteltijd tussen sport en/of behandelsessies, vindt positieve peesaanpassing plaats. De pees wordt dan sterker. Wanneer er echter een onbalans is tussen belasting en rust, passen pezen zich niet goed aan en treden veranderingen in de pees op die leiden tot pijn en functieverlies. Deze peesblessures worden tendinopathie genoemd. Tendinopathieën komen veel voor zowel bij sporters als bij mensen die bewegen voor hun gezondheid. Enkele voorbeelden zijn de achillespeesontsteking (achillestendinopathie) en de jumper’s knee (patellatendinopathie).

Maciel Rabello had als doel van zijn proefschrift de invloed van belasting op de achilles- en patellapees met of zonder tendinopathie te onderzoeken. Om de peesstructuur te beoordelen, gebruikte hij een relatief nieuwe beeldvormingstechniek: de Ultrasound Tissue Characterization (UTC). Anders dan bij de conventionele beeldvormingsinstrumenten kwantificeert de UTC de veranderingen in de peesstructuur objectief.

De resultaten van zijn proefschrift laten zien dat bij individuen zonder tendinopathie de peesstructuur zich op korte termijn aanpast aan de (sport)belasting die is uitgevoerd. Bij patiënten met een tendinopathie van de achilles- of patellapees werd na conservatieve behandeling een verband waargenomen tussen klinisch en beeldvormend onderzoek bij de follow-up op de lange termijn. UTC kan worden gebruikt in zowel pezen met als zonder tendinopathie om de invloed van belasting op de peesstructuur te controleren. De resultaten van dit proefschrift zijn belangrijk voor sporters, patiënten, coaches en behandelaars, omdat deze inzicht geven in hoe trainings- en revalidatieprogramma’s zo goed mogelijk gemaakt kunnen worden. Daarmee kunnen peesblessures voorkomen en beter behandeld worden.

CV Lucas Maciel Rabello

Lucas Maciel Rabello (1986) studeerde Fysiotherapie aan de Universidade Estadual de Londrina in Brazilië. Daarna was hij werkzaam als fysiotherapeut in de privésector. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Sportgeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen, bij prof. dr. Zwerver en prof. dr. Diercks. De titel van zijn proefschrift luidt: The influence of load on tendons and tendinopathy - Studying Achilles and patellar tendons using UTC.