Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mimicking heart disease in a dish

Hartfalen in een schaaltje

IJzertekort en chemotherapie hebben invloed op de kracht waarmee hartcellen kunnen samentrekken. Dat toont David Kijlstra aan in zijn proefschrift. Hij onderzocht de onderliggende mechanismen van hartfalen met behulp van gekweekte hartcellen, die ontstaan zijn uit menselijke stamcellen. Zijn onderzoek draagt bij aan een beter begrip van de onderliggende mechanismen van hartfalen.

Eén op de vijftig volwassenen ontwikkelt uiteindelijk hartfalen. Bij hartfalen kan het hart onvoldoende bloed rondpompen. Ondanks verbeteringen in de behandeling van hartfalen blijft het vooruitzicht van leven met hartfalen slecht, de helft van alle patiënten overlijdt binnen vijf jaar na de diagnose. Daarom zijn er nieuwe behandelingen nodig. Het is echter heel uitdagend om nieuwe behandelingen voor hartfalen te ontwikkelen omdat we nog niet volledig begrijpen hoe hartfalen ontstaat.

Tegenwoordig is het mogelijk om in het laboratorium menselijke hartcellen te kweken uit stamcellen, die een eigen hartslag krijgen en in een kweekbakje dus beginnen te kloppen. Kijlstra ontwikkelde een methode om de kracht en snelheid waarmee de cellen kloppen te meten. Vervolgens onderzocht hij het effect van ijzertekort en chemotherapie op het kloppen van deze cellen, omdat in beide gevallen hartfalen kan ontstaan of kan verergeren, al was nog niet precies bekend hoe. Kijlstra concludeert dat een gebrek aan ijzer invloed heeft op de kracht van samentrekken van hartcellen, doordat de mitochondriën – de energiecentrales van cellen – verminderd functioneren. Toediening van ijzer loste dit probleem op. Ook chemotherapie had effect op de mitochondriën en de sterkte van samentrekken van hartspiercellen.

David Kijlstra (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Experimentele Cardiologie bij het Thoraxcentrum van het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: Mimicking heart disease in a dish: Cardiac disease modelling through functional analysis of human stem cell derived cardiomyocytes.