Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adverse events following cervical manual physical therapy techniques

Promotie:Dhr. H.A. (Rik) Kranenburg
Wanneer:08 januari 2020
Aanvang:16:15
Promotor:C.P. (Cees) van der Schans
Copromotors:dr. M.A. Schmitt, dr. G.J.R. Luijckx
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adverse events following cervical manual physical therapy
techniques

Bijwerkingen na manueel therapeutische handelingen aan de halswervelkolom

Kranenburg richtte zich in zijn proefschrift op het verkrijgen van meer inzicht de in aard en omvang van potentiële complicaties na het toepassen van manueel therapeutische handelingen aan de halswervelkolom bij mensen met nekpijn en/of hoofdpijn.

Hij beschrijft in zijn proefschrift dat het grootste deel van de patiënten, dat een manueeltherapeut consulteert in een Nederlandse eerstelijnspraktijk, dat doet wegens klachten aan de nek. Uit zijn onderzoek blijkt ook dat manueeltherapeuten behandeling van het bovenste gedeelte van de nek als risicovoller ervaren. In dit proefschrift zijn mogelijke complicaties gedefinieerd en gekoppeld aan bestaande classificaties. Vervolgens zijn deze mogelijke complicaties in kaart gebracht door een systematisch literatuuronderzoek. Daarmee is geprobeerd inzicht te krijgen in de karakteristieken van de betreffende patiënten en behandelaren.

De complicatie die het meest optreedt is een scheur van de halsslagaders. Omdat er geen profiel van patiënten met een potentieel hoger of lager risico op complicaties op te maken is uit de literatuur, is er een vergelijkend onderzoek uitgevoerd tussen patiënten met een scheur aan de halsslagaders en nekpijnpatiënten zonder deze complicatie. Ook daaruit bleek geen duidelijk verschil in karakteristieken tussen beide groepen. Om te achterhalen of de doorstroming van de halsslagaders vermindert door bewegingen van de nek, is er een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat bewegingen van de nek de doorstroming van slagaders daadwerkelijk verminderen.

Tot slot is gedurende een nationale inventarisatie, die 12 maanden duurde, een schatting gemaakt van de incidentie van ernstige complicaties. In Nederland wordt deze geschat op 1 op 2.869.020 cervicale manipulaties.

CV Hendrikus Antonius (Rik) Kranenburg

Rik Kranenburg (1980) studeerde Fysiotherapie aan de Hanzehogeschool in Groningen en Manuele Therapie aan de SOMT University of Physiotherapy in Amersfoort. Daarna was hij werkzaam als docent fysiotherapie bij de Hanzehogeschool Groningen en als manueeltherapeut bij Fysiotherapie Hooiweg in Zuidhorn. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing van de Hanzehogeschool Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Adverse events following cervical manual physical therapy techniques”.