Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Inflammatory biomarkers in ischemic heart disease

Inflammatoire biomarkers bij ischemische hartziekte

Hart- en vaatziekten zijn momenteel één van de grootste doodsoorzaken wereldwijd en zijn verantwoordelijk voor 31% van de sterfgevallen per jaar. Dit gaat om 17.8 miljoen mensen. De helft van deze groep overlijdt ten gevolge van een ischemische hartziekte, waarbij de kransvaten rond het hart door aderverkalking vernauwen, hierna ook kunnen verstoppen en zorgen voor zuurstoftekort voor de hartspier (ischemie). Dit kan leiden tot een hartinfarct en uiteindelijk ook tot overlijden. Hoewel de mortaliteitscijfers sinds 1980 gedaald zijn, blijft de ziektelast ten gevolge van ischemische hartziekten hoog. Dit gaat tevens gepaard met hoge zorgkosten. Naast de huidige therapieën is het dan ook van belang te blijven zoeken naar nieuwe behandelstrategieën om klinische uitkomsten na een hartinfarct te verbeteren.

Het is bekend dat inflammatie (ontsteking) een belangrijke rol speelt bij ischemische hartziekten. Het exacte effect is echter nog onbekend; zo kan inflammatie zowel beschermende als ook schadelijke effecten hebben. Groot beschrijft in haar proefschrift dat inflammatie bij ischemische hartziekten van belang is; van het begin van aderverkalking tot aan het krijgen van een hartinfarct, en uiteindelijk hartfalen. Zo is toegenomen inflammatie geassocieerd met een verminderde knijpkracht van het hart na het krijgen van een hartinfarct.

Nieuwe analysetechnieken, zoals single cell RNA sequencing, en nieuwe inzichten, zoals de betrokkenheid van darmbacteriën bij inflammatie, kunnen helpen om in de toekomst nieuwe therapieën te ontwikkelen en zo winst te behalen in de behandeling van ischemische hartziekten.

CV Hilde Groot Hilde Groot (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar studie is zij gestart met een MD/PhD-traject bij de afdeling Cardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder supervisie van professor Pim van der Harst. De titel van haar proefschrift luidt: Inflammatory biomarkers in ischemic heart disease.