Over ons Actueel Evenementen Promoties

Atrial fibrillation beyond the electrocardiogram

towards understanding and preventing progression
Promotie:dr. R.R. de With
Wanneer:22 september 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. I.C. (Isabelle) van Gelder, prof. dr. M. (Michiel) Rienstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Atrial fibrillation beyond the electrocardiogram

Risicofactoren voor progressie van atriumfibrilleren en mogelijke behandeling

Atriumfibrilleren (AF) is een veelvoorkomende hartritmestoornis waarbij het hart onregelmatig en meestal snel klopt. Vaak begint AF aanvalsgewijs, maar het kan op den duur verergeren tot het AF permanent aanwezig is. Dit noemt men AF progressie, en patiënten met AF progressie hebben een hogere kans op complicaties zoals een beroerte of hartfalen. In dit proefschrift onderzocht De With welke factoren te maken hebben met AF progressie, en hoe dit in de toekomst mogelijk voorkomen kan worden.

Uit het onderzoek bleek onder anderen dat jonge patiënten met AF bijna altijd onderliggende hart- en vaatziekten hebben. Daarnaast is het risicoprofiel bij mannen en vrouwen verschillend, maar het percentage mannen en vrouwen die AF progressie vertonen is wel gelijk. De With vond enkele belangrijke factoren die geassocieerd waren met het optreden van AF progressie, waaronder een grote linker boezem, een verdikte hartspier en verhoogde bloeddruk. Ook enkele biomarkers in het bloed die te maken hebben met bloedstolling en de rek op de hartkamer vertoonden een verband met AF progressie.

Om te kijken of AF progressie voorkomen kan worden, gebruikte De With onderzoek waarbij een agressieve behandeling van de onderliggende risicofactoren van de patiënten werden aangepakt. Deze patiënten bleken na 1 jaar vaker het normale hartritme te houden, vergeleken met een standaardbehandeling. De With beschrijft verder dat deze patiënten ook een betere kwaliteit van leven hadden ten opzichte van patiënten die de standaardbehandeling kregen. Met deze resultaten hoopt De With een basis te leggen voor verder onderzoek naar een behandeling voor het voorkomen van AF progressie.

Curriculum Vitae

Ruben de With (1989) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Cardiologie van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als cardioloog in opleiding bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Atrial fibrillation beyond the electrocardiogram: towards understanding and preventing progression.”