Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. G.D. Laverman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Opportunities for improvement of cardiovascular risk management in
patients with type 2 diabetes and chronic kidney disease

Combinatie van leefstijlmanagement en medicatie effectief bij hart- en vaatziekten

Een geïntegreerde benadering waarbij zowel leefstijl als medicamenteuze therapie wordt aangepakt bij patiënten met type 2 diabetes, leidt tot concrete verbetervoorstellen voor de behandeling van te hoge bloeddruk, cholesterolwaarden en glucosespiegels. Dat concludeert Christina Gant in haar proefschrift. Haar onderzoek laat zien dat het monitoren van leefstijl een goede aanvulling kan zijn op de routinezorg van aan leefstijl gerelateerde aandoeningen.

Om hart- en vaatziekten te voorkomen, streeft men naar bepaalde waarden voor bloeddruk, cholesterol en glucosespiegels. In de praktijk blijken deze streefwaarden maar weinig bereikt te worden. Leefstijlinterventie en medicamenteuze therapie spelen beiden een belangrijke rol bij het bereiken van die streefwaarden, maar worden in onderzoek meestal niet gecombineerd. Gant maakte een geïntegreerde analyse van leefstijl en medicamenteuze therapie in een groep patiënten met type 2 diabetes.

Gant toont in haar proefschrift aan dat streefwaarden voor bloeddruk-, cholesterol- en glucoseregulatie worden bereikt bij respectievelijk 53%, 76% en 36% van de patiënten met type 2 diabetes die in de tweede lijn behandeld worden. De waarden van cholesterol kunnen vooral nog verder worden verbeterd door het intensiveren van medicamenteuze therapie, bij bloeddruk zijn er zowel opties voor verhoging van medicatie en leefstijlinterventie en voor glucose lijkt vooral leefstijlinterventie van groot belang. Ook onderzocht Gant hoe het hormoon aldosteron effectiever geremd kan worden met medicatie. Vooral mannen en mensen met een verminderde nierfunctie kunnen mogelijk meer baat hebben bij deze therapie. Het onderzoek van Gant geeft een uniek inzicht in de manier waarop de dagelijkse praktijk van cardiovasculair risicomanagement bij patiënten met type 2 diabetes verbeterd kan worden.

Christina Gant (1989) studeerde Geneeskunde aan de universiteit van Groningen. Haar onderzoek maakt deel uit van het Diabetes en Lifestyle Cohort Twente (DIALECT), hetgeen een onderdeel is van een onderzoekslijn waarin langdurig en nauw wordt samengewerkt tussen de Ziekenhuis Groep Twente (ZGT) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Zij is nu werkzaam als ANIOS interne geneeskunde bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. De titel van haar proefschrift luidt: Opportunities for improvement of cardiovascular risk management in patients with type 2 diabetes and chronic kidney disease: Integrated assessment of lifestyle habits and pharmacological intervention in routine clinical care.